Sålde av Fortnox ~ Mot miljonen

torsdag 17 mars 2016

Sålde av Fortnox

Fortnox konkurrent Visma lade i veckan ett bud på bolaget vilket gjorde att aktien gjorde ett rejält skutt uppåt. Tydligen så är storägaren Olof Hallrup emot budet men det återstår att se om Visma ändå kan köpa upp tillräckligt med aktier för att affären skall gå i lås.

Själv tycker jag att det är trist om bolaget säljs och hade gärna varit aktieägare ett tag till. Men nu råder det osäkerhet om affären kommer att gå i lås och skulle den inte göra det antar jag att aktien tappar i värde igen tills ett annat bud kommer, det finns nog fler som är intresserade av att köpa upp bolaget. Så själv gjorde jag så att jag sålde av och avvaktar tills det är lite lugnare så får jag se om jag kanske återkommer som aktieägare.

Utifrån den kunskap jag har (som förstås kan vara bristfällig) så var risken att stanna kvar en sådan risk jag inte ville ta.

3 kommentarer:

Stefan sa...

Finns ju ingen anledning att sälja så länge Vismas bud finns på bordet. Aktiepriset kommer inte röra sig nedåt, men kan däremot öka om ett nytt högre bud kommer. Vänta till bud-periodens slut innan du säljer nästa gång du hamnar i den här sitsen.

Kampen mot index sa...

Jag sålde av en del av aktierna för jag är nöjd med uppgången och vill låta pengarna förräntas på nya tillväxtcase.

Kampen mot index

inte miljonär än sa...

@Kampen mot index: Även jag var väldigt nöjd med uppgången.

@Stefan: Men vad hade hänt om det snabbt drogs tillbaka? Hinner man med att sälja innan då?