Socialt investerande ~ Mot miljonen

söndag 17 februari 2013

Socialt investerande

Har den senaste tiden kollat runt en del på andra investeringstjänster än mina hemtama domäner (dvs fundamental investering på nätbanken). Jag har bland annat läst på om valutahandel (dock inte investerat något) och hamnade då på en stor nätmäklare för valuta som heter etoro.

Inga konstigheter med den egentligen men det som fångade min uppmärksamhet i det demokonto jag körde igång var möjligheten att kopiera andra traders. Eftersom jag hade 10 000 virtuella dollars så testade jag att kopiera ett antal olika traders. Det här gjorde jag utan något uttänkt strategi, mest på måfå faktiskt och av nyfikenhet men det kan man väl tillåta sig när det handlar om leksakspengar.

Socialt investerande och trading


Nu har mina försök till kopiering inte gjort mina leksakspengar särskilt glada. Istället har de gått back och jag får väl testa att kopiera någon annan ;). Men det som jag tycker är väldigt intressant i själva konceptet är möjligheten att faktiskt kunna följa någon annans investering. Att gå i någons fotspår (om man går i rätt persons fotspår) kan ju faktiskt göra investeringar tillgängliga även för de som inte tycker att det är världens roligaste ämne eller inte vill betala hutlösa avgifter för "strukturerade produkter".

Nu vet jag inte om jag någonsin får för mig att investera riktiga pengar i valutahandel. Har som jag nämnt tidigare aldrig gillat kortsiktiga affärer. Därtill är jag nog inte tillräckligt aktiv och jag gillar fortfarande långsiktighet i det jag gör. Men jag skulle inte bli förvånad om liknande tjänster faktiskt dyker upp i näthandlarnas system i framtiden.

Vad tror ni? Kommer social trading/investering bli en trend i framtiden?

8 kommentarer:

Mama sa...

De flesta har väl genom historien alltid investerat "socialt", dvs följt John, litat på analytikers rekommendationer etc...

Tuxie sa...

Mitt sätt att spekulera i valutor är att köpa fonder som handlas i och/eller är hedgade till valutan. T.ex. om du tror att GBP kommer att bli dyrare igen, byt din svenska globalfond till en som handlas i GBP istället.

Anonym sa...

Effekten av att köpa en globalfond i en viss valuta borde vara lika med noll om innehaven i sin tur är i en mängd spridda valutor.

Jag försöker hedga lite i bland när kronan är stark, dvs köpa mer tillgångar utomlands eller köpa sånt som ej direkt har koppling till kronan. T.ex. oljeterminer.

Jag tror att vägen som de flesta kan bli rika på alltid kommer vara impopulärt: jobba på hårt, spara minst 20% av nettoinkomst, investera med låga avgifter, tjäna pengar på ränta ränta långsiktigt. Folk vill alltid tjäna snabba klipp eller drömmer om ett supersystem som ska göra dom rika.

/ whimsical

Johan Ström sa...

Hej!

Har inte följt din blogg men kunde inte låta bli att nämna shareville.se när jag läste detta inlägg! Det är helt nytt för mig men tänkte att det kanske kunde intressera dig med.. Mycket fokus på just socialt investerande som du kallar det.

Mvh
Johan

inte miljonär än sa...

@mama: sant ;)
@johan, känner till shareville men det är väl inte kopplat till ett riktigt konto?

Chrimatistikos sa...

Hur långt har du kommit på din väg mot miljonen?

Erik Johansson sa...

Det där med valutahandel har jag testat en hel del. En väldigt sofistikerad marknad öppen dygnet runt förutom helger. Man kan alltså aldrig slappna av helt :). Men det slutade inge vidare, gick bra till dess att finanskrisen slog till. Otrolig hävstång kan man få på sina trades... Jag kommer inte försöka igen, men tycker det är konstigt att det inte är mer utbrett i Sverige än vad det faktiskt är.

inte miljonär än sa...

@erik: Nej det verkar inte vara något större intresse för det i Sverige. Har själv försökt sätta mig in i det och det är inte helt lätt att förstå. Själv upplever jag att aktiemarknaden är enklare att sätta sin in i från början än valutamarknaden. Men det kan säkert vara olika från person till person ;)