Aktiebolag som intresserar ~ Mot miljonen

söndag 20 januari 2013

Aktiebolag som intresserar

Med tiden har jag så smått insett att bland det roligaste jag vet med aktiesparande är när man följer ett bolag över en längre tid. Man lär sig hur bolaget fungerar och vad de jobbar med för att utvecklas. Jag lär helt enkelt känna bolaget ur ett investerarperspektiv och varje rapport är som en liten koll på hur det går just nu.

Framförallt är det mindre bolag som växer och utvecklas som intresserar mig. Ett exempel på sådant är det lilla bolaget fortnox som gör en cloud tjänst för bokföring. Något som jag av egen erfarenhet (jag är kund där) vet behövs för företagaren som vill slippa hålla koll på allt på en enda dator som man är beroende av. Det blir helt enkelt lättare att krascha datorer (vilket ju alltid händer) eller samarbeta med redovisningskonsulter och revisorer om allt ligger på nätet.

Nu menar jag inte att detta sätt att investera på  nödvändigtvis är det mest lönsamma. Det kan t.o.m. vara tvärtom. Istället för att vara så objektiv som det går så fäster man sig vid ett innehav och kanske missar att det egentligen är dags att sälja av det. Men icke desto mindre så är det förstås spännande.

Nu är det förstås inte så att jag skulle komma på tanken att låta hela mitt innehav  placeras i liknande bolag. Istället har jag övervikt mot stabila företag som Getinge (trots vinstvarningen, köpläge?), sca och HM. Men lite krydda gör det hela lite roligare och ibland tom mer lönsamt.




3 kommentarer:

Chrimatistikos sa...

Håller helt med om att det är intressant att följa ett bolag på lång sikt. Och angående Fortnox så tvekade jag superlänge om jag skulle köpa eller inte. Till slut så köpte jag. Men bara för 9000 kr så trots 200% uppgång sedan dess blev vinsten bara ca 9000. Lite surt men det är alltid lätt att vara efterklok (speciellt i investerarvärlden ;))

Bästa Sparräntan sa...

Ja man lär sig mycket på att studera bolag och deras aktier. Dessutom brukar ett intresse för företagande växa fram i många investerare :)

Anders sa...

Brukar läsa din blogg och är intresserad av ungefär samma saker som du. Många matnyttiga tips och spekulationer här. Tack för det! / Anders