Yield on Cost ~ Mot miljonen

torsdag 12 januari 2012

Yield on Cost

Sitter och läser 4020:s utmärkta och intressanta inlägg om yield on cost och detta nyckeltal som jag tidigare aldrig uppmärksammat på denna blogg. Så i det här inlägget tänkte jag skriva lite om nyckeltalet samt har jag även gjort ett beräkningsformulär för att beräkna Yield on Cost på min sajt Aktiekunskap. Du får gärna testa det och se att det fungerar.

Yield on Cost - Avkastning på investeringen

Om vi börjar med själva definitionen på yield on cost så handlar det om ha koll på följande siffror:
  • Medelpriset på alla inköp du gjort på en aktie.
  • Den årliga utdelningen för aktien.
Så låt oss ta ett mycket praktiskt exempel för beräkna yield on cost för en påhittad aktie. Låt säga att vi köper aktier i bolaget Korvkungen AB i två omgångar.

Första gången köper vi 10 aktier för 50kr och vid nästa tillfälle köper vi 15 aktier för 56kr.

Medelpriset per aktie kommer då att bli (10*50 + 15*56)/25 = 53,6kr.

Om företaget väljer att dela ut 4 kronor detta påhittade år så kommer vi att få:

Yield on cost = Nuvarande års utdelning/Medelpris inköp = 4 / 53,6 = 0,075 eller 7,5%.

Om du har köpt aktier vid fler än 2 tillfällen så är det bara att utöka beräkningen för medelpriset och ta med fler inköp. Beräkningsformuläret har jag gjort så att det klarar av upp till 20 insättningar. Det blir väl dock väldigt jobbigt att fylla i ;-)

Slutsats - Köp billigt, i bolag som växer och delar ut!

Så om vi istället skulle så förenklat som möjligt diskutera varför man skall ha koll på yield on cost så tycker jag att det framförallt säger följande till oss. Dels att det alltid är viktigt att köpa aktier där bolaget kommer att ha goda förutsättningar och en tradition av att dela ut till sina aktieägare. För att detta skall vara möjligt måste ju även bolaget växa och vara bra på att återinvestera en del av vinsten i tillväxt.

För att få hög Yield on cost behöver vi även vara noggranna med att köpa aktier då börsen som helhet eller företaget har tillfälliga eller långvariga dippar/lågt värderat. En förutsättning för att du i längden skall kunna få högre avkastning på din ursprungliga investering är ju just att du köper så billigt som möjligt.

Jag skulle som vanligt uppskatta kommentarer på detta inlägg eller om du vill testa (och utmana) mitt beräkningsformulär. Om det blir bra så kan det ju vara en bra resurs för oss aktieintresserade att snabbare göra beräkningar på nyckeltal.

9 kommentarer:

Legendarisk sa...

Kul att du håller aktiekunskap vid liv, är en riktigt fin sida må jag säga. Jag tycker just yield of cost är en otroligt viktig parameter och som du säger, att man hela tiden har tänket att köpa billigt.

inte miljonär än sa...

Hej Fredrik, tack för din kommentar. Jo jag föröker hålla liv i den sidan även om det inte händer jättemycket ;) Jag skall dock designa om den och tänkte även utöka med lite beräkningsformulär, har du några ideer vad man skulle vilja ha?

Fattiglappem sa...

Intressant läsning. Bra skrivet,då även jag som inte är så insatt i ämnet hänger med =)

Anonym sa...

Om du har läst 40%.. så kan jag inte i mitt liv förstå hur du kan ha missat Yield on Cost - det är ju det mest centrala i det han håller på med. Till och med namnet på bloggen är ju en direkt association till YoC.

Hur står det till egentligen? Har du för mycket att stå i så du har svårt att ta in det du läser? Det bådar inte gott inför framtiden isådall

Legendarisk sa...

Ska jag vara ärlig så gillar jag både design och innehåll på aktiekunskap. Du är ju grym på det här med design och användarvänlighet.

Men fler kalkylatorer vore ju inte helt fel :)

inte miljonär än sa...

#Fattiglappen, tack!

#Anonym: Jo tack det är bra, jag är nöjd och glad med livet ;) Och det är skillnad på att förstå och att som det i blogginlägget står "nyckeltal som jag tidigare aldrig uppmärksammat på denna blogg".

#Legendarisk: Jo jag skall nog försöka göra lite mer kalkylatorer men jag har lite småfunderingar kring vilka. Det finns ju alltid en poäng att fundera på vad det verkligen finns en mening med att kunna göra automatiska beräkningar.. Jag får fundera vidare helt enkelt, ;-)

Anonym sa...

Hej! Tack för en bra sajt! Det har fört mig ett steg närmare till mitt första aktieköp. Har just ordnat ett konto på Avanza och är den största nybörjaren av dina läsare :) Vill direkt gå in med en summa för att testa men varför känner jag att det är dålig tajming tro?

Kan du inte göra en fiktiv satsning så får vi följa dina portfölj ett tag? (Placera för låt säga 50 000kr så kan jag skugga den ;))

Tack för bra läsning!

inte miljonär än sa...

Hej Anonym,

Jag är väldigt långsiktig i mina allra flesta placeringar så det hade nog inte varit så spännande att följa den portföljen ;-)


Lycka till med att komma igång med aktier!

Daniel sa...

Ska börja handla, bra tips!