2012 och nya äventyr ~ Mot miljonen

måndag 2 januari 2012

2012 och nya äventyr

Man kan inte direkt säga att jag gödslat bloggosfären med inlägg den senaste tiden. Ändå anser jag (i mitt lilla sinne) att jag fortfarande bloggar på den här bloggen vilket den senaste tiden har inneburit ett blogginlägg varannan månad ;-)

Men eftersom det numera är en tvåa på slutet av året så kan man ju i alla fall halvhjärtat gå ut med det lilla löften att blogga minst varannan vecka hela året ut? Kommer jag att klara det månntro? Kanske, kanske inte. Jag skall i alla fall ge det ett försök.

Förändring, förändring, förändring...
Egentligen är det inget konstigt att det har blivit mindre bloggande här. Jag driver ju numera ett tjugotal olika sajter och några större programmeringsprojekt som försörjer mig (i alla fall till större delen) så att prioritera en blogg om sitt lilla ekonomiska liv finns inte direkt på kartan. Det handlar ju som företagare i viss mån om att överleva och att kunna betala hyran och även njuta en hel del på vägen.

När jag började blogga här på mot miljonen var det uttalade målet att nå just en miljon. Det var nästan tre år sedan. På vägen har livet förstås förändrats en hel del. Bland annat blev jag ju hemskt intresserad (kanske tom nördigt intresserad) av att jobba med webben, hemsidor och programmering. Så bloggnamnets mål har till viss del nedprioriterats. Det finns andra mål numera som ligger högre, framförallt att vara helt och hållet försörjd av det egna företagandet. Men visst finns det kvar och den dagen det eventuellt är uppnått tänker jag skriva det här på bloggen och sedan är det eeehh.. slut på bloggandet. I alla fall här.

Under året som kommer behöver jag ...
Under 2012 finns det en hel del ekonomiska beslut framför mig. Det första och för tillfället kanske viktigaste sådant är att ombilda mig till aktiebolag. Tanken var först att göra det innan årsskiftet men det var så mycket annat som behövde göras så jag orkade helt enkelt inte utsätta mig för en ännu en inlärningsprocess. Det är jag till viss del glad för nu. Även om många påstår att det är mycket enkelt att ombilda sig så vill jag gärna ha full kontroll på den processen. Och för det krävs en del tid och i slutändan valde jag helt enkelt att skjuta upp det tills detta året.

Jag behöver även ta mig en ordentlig funderare kring hur man skall förhålla sig till det nya investeringssparkontot. Jag vet ju hur det fungerar men räknedosan måste fram och det skall kollas procenträkningar över tid.

Slutligen hoppas jag nu att vi får ett bra aktieår allesammans detta år. Personligen så hamnade mitt totala portföljvärde under 2011 på -10%. Jag hoppas på + detta år!

5 kommentarer:

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Kul att du är tillbaka!

Erik sa...

Vore intressant att höra hur du tror att börsen kommer gå i år :)

Daniel sa...

Lycka till under 2012!
Ser framemot att följa dina inlägg

inte miljonär än sa...

#Magnus: Tack

#Erik: Jag tror, baserat på ovetenskapliga grunder, på en uppgång på 20 - 20%

#Daniel: Tack!

Classier Corn sa...

Läsvärt inlägg!