Mitt i rapportperioden ~ Mot miljonen

tisdag 1 november 2011

Mitt i rapportperioden

Börsen har ju visat lite positivare tendenser den senaste tiden. Lite mer ljus i den mörka skuldtunneln vi befinner oss i över Europa och USA verkade ett kort tag ha glömts bort för att denna vecka komma tillbaka med oväntad kraft. Då spelar det inte någon större roll att många företag på den svenska börsen faktiskt håller måttet och gör ok resultat. Allt rasar ändå ;-)

Själv har jag kollat igenom kortfattat några av de bolag jag själv har investeringar i. I alla fall de som har rapporterat.

SSAB rapporterade den 28/10 och var det en rapport jag tänkte kunde gå hur som helst så var det denna. Många menar att bolaget inte håller måttet och jag har även själv undrat. Men det visade sig vara ett helt ok resultat med tanke på hur nedsnackat bolaget är. Dom ökade resultatet från Q3 till 500 MSek. Jag är dock inte säker på att det kommer vara en stabil kurs uppåt ändå här. Kursen för företaget är oerhört volativ både i börsuppgång och nedgång.

Även Trelleborg förbättrade sitt resultat till 420 Msek (327) och har stadigt ökat de senaste åren. Det mest negativa i Trelleborgs siffror brukar många mena vara skuldsättningsgraden som är 52% (minskning med 7 procentenheter). Det är inte alls ovanligt med en skuldsättningsgrad över 30% för investeringstunga industribolag. Dock är nog Trelleborgs något i överkant. Även detta bolag är ju starkt beroende av den globala konjunkturen så vi får se vad som händer framåt.

Jag har inte bara så konjunkturkänsliga innehav i min portfölj. Som vanligt är det skönt (och en aaaning tråkigare) att läsa igenom de stabila rapporterna från Getinge, HM och SCA. Sköna aktier att ha i portföljen i dessa tider ;)

2 kommentarer:

Alex sa...

Hej!

Kul att se andra med liknande mål som jag:)
Jag har precis startat en blogg som handlar om min strävan efter god ekonomi. Jag har förhållandevis låga förkunskaper men siktar på att lära mig under tiden som jag jobbar på att nå mina mål.

Det skulle vara kul att få lite feedback från andra som bloggare inom samma/liknande tema!

Vad sägs om ett länkbyte för att sprida båda våra bloggar vidare?

MVH // Alex

http://hurjagblevrik.blogg.se/

inte miljonär än sa...

Hej Alex

Lycka till med dina mål, och om du vill byta länkar kan du kontakta mig via mail istället!