Skall dra igång ett eget Aktiebolag ~ Mot miljonen

måndag 24 oktober 2011

Skall dra igång ett eget Aktiebolag

Jag har alltmer börjat närma mig dagen då jag äger aktier i mitt eget företag. Känns ju kul att som aktieintresserad även kunna äga 100% av aktierna i ett bolag.

Det är dock inte helt lätt att förstå hur man går från en egen firma till ett AB. Själva grundidén med varför man skall ha ett aktiebolag är jag helt med på. Det blir ju både seriösare, mindre juridisk risk samt möjligheten till utdelningar om jag mot förmodan går med vinst någon gång ;-)

Men jag är inte helt med ännu hur det fungerar med själva övergången. Tanken är ju att man skall lägga årets vinst i den egna firman i så kallade periodiseringsfonder/expansionsfonder och sedan överlåta det hela till Ab:et men hur det rent tekniskt fungerar vet jag ännu inte. Fick ett tips på en e bok i kommentarerna till mitt förra inlägg om saken som jag tycker var bra och ger en hel del nyttiga tips så jag får börja där.

Annars är det ju lite skönt att börsen har börjat att röra sig lite uppåt och jag är glad att jag vågade ligga kvar i mina aktier (jag bytte indexfonderna mot räntefonder) som är den största delen av mitt innehav.

3 kommentarer:

Max sa...

Periodiseringsfonder används för att minska det beskattningsbara överskottet ("vinsten"). Många (inkl jag) använder det för att överskottet ska hamna under gränsen för statlig skatt. T ex om man ligger 100k över gränsen så avsätter man det beloppet till en periodiseringsfond och skjuter då upp skatten. Det är en ren deklarationsmässig åtgärd och man gör vad man vill med de avsatta pengarna. Man gör dock bäst i att inte spendera dem eftersom man förr eller senare måste återföra pengarna till beskattning. Typiskt så gör man det de år när man tjänar under gränsen för statlig skatt. Man jämnar alltså ut skatten över en lång period och det är exakt det periodiseringsfonderna är till för.

Periodiseringsfonder finns även i AB, men (pga sossarna) så måste man betala ränta på de avsatta pengarna, vilket gör att det inte alls är lika förmånligt där.

I AB finns ju dock flera andra fördelar, som till exempel utdelning, vilket är det mest skatteförmånliga sättet att få ut pengar ur sitt bolag. Du får ett visst utrymme per år och om du inte använder det så kan du spara det till nästa år. Bra alltså att starta sitt AB så fort som möjligt, för att låta utdelningsutrymmet växa. Om du startar nu så ser du givetvis till att ditt första räkenskapsår slutar till nyår, så har du redan samlat in ett års utdelningsutrymme. Viss verksamhet måste dock finnas i aktiebolaget, så man kan inte låta det ligga helt passivt.

Så hur kombinerar man det här då? Min plan är att köra vidare med EF och avsätta maximalt till periodiseringsfonder. Samtidigt så ökar utdelningsutrymmet i aktiebolaget med ca 130k per år. När det är dags så tar AB över verksamheten, inklusive periodiseringsfonderna, från EF, men eftersom jag vid det laget förhoppningsvis sparat rejält med utdelningsutrymme så kan pengarna tas ut på en gång till låg skatt (ca 41%). Tänk på att man faktiskt måste ha pengarna, så beroende på hur mycket man hunnit avsätta så kan det krävas en rejäl slant när överföringen sker.

Avslutningsvis så kan jag poängtera att det här inte är ett sätt att slippa undan skatt. Skatten måste man betala på ett eller annat sätt, men man kan lagligt skjuta upp den och sedan beskatta sin inkomst på ett förmånligare sätt. Nu är det bara att hålla tummarna för att inga lagändringar sätter käppar i hjulen! :)

inte miljonär än sa...

Hej Max och stort tack för att du engagerar dig i kommentarerna här. Det hjälper verkligen mig och kanske någon mer som läser den här bloggen!

Jag skall själv försöka mig på att få igång ett AB innan årets slut för att på så vis överföra min vinst i EF till AB:et tills nästa år. Jag måste dock förstå hur jag rent tekniskt går till väga för att göra detta bokföringsmässigt med periodiseringsfond (eller expanderingsfond?) så att allt går rätt till.

Lever inte direkt i villfarelsen att jag skall slippa skatt ;-) men vill gärna göra det som är mest fördelaktigt för att få en verksamhet att växa.

Max sa...

Det är sorgligt men för att få någon rimlig belöning för sitt slit med egna företag så känns det som att man måste känna till och utnyttja alla lagliga medel som står till buds för att planera skatten. Ofta handlar det ju om att få ut pengar snabbt till högre skatt eller vänta ett tag och kanske få lägre skatt.

Trixandet med att överföra periodiseringsfonder behövs bara om du skjutit upp (eller vill skjuta upp) skatt i din EF. Men om du som du skriver hoppas på att gå med vinst någon gång i framtiden så kan du strunta i sånt och lägga din energi på själva verksamheten istället. Det allra viktigaste är ändå att du startar ditt AB så fort som möjligt för att börja samla utdelningsutrymme.

För din del kan det i så fall vara värt att göra övertagandet på en gång, för att slippa krånglet med att driva två bolag parallellt.

Själva övertagandet kan man göra så att AB betalar marknadspris för alla tillgångar i EF. Då får man en intäkt i EF men en lika stor kostnad i AB så det ska gå jämnt upp. Sedan är det bara att göra en sista deklaration för EF och lägga ner firman. Själv har jag inte kommit så långt än, men det verkade enkelt enligt den där eboken.

Om du kollar Jobbochfirma så har han nyligen skrivit en del just om att ombilda till AB. Han ger sig dock in på en del gråzoner (som att dra av sin egen privata internetuppkoppling) som jag inte skulle göra. Förr eller senare kommer man bli granskad och då vill jag slippa svettas..