Mer företagande än Aktiehandel ~ Mot miljonen

måndag 3 oktober 2011

Mer företagande än Aktiehandel

Just nu är det mer företagande/entreprenörskap i mitt liv än aktiehandel. Jag har handlat lite aktier den senaste tiden men har haft mindre tid till analys och fördjupning.

Företagandet tar en hel del tid

Visserligen har jag fyllt på i HM när de nu ändå damp ner under 200kr per aktie. Köpte ett gäng aktier i klädföretaget på 193 kronor. Visserligen är bolaget alltid högt värderat när det gäller dagsaktuella nyckeltal men det spelar liten roll när direktavkastningen är nära 5% och när man som jag tror på den framtida utvecklingen för bolaget.

Annars så är det mycket arbete just nu med att utveckla mitt företag. Framförallt är det min matematiksida jag jobbar med även om jag den senaste tiden har lagt en hel del tid på en sajt om matkassar. Det börjar bli en hel del sidor som rullar på och mina två dagar som jag jobbar hemma med företaget fylls upp med mycket jobb. Men det är grymt kul att rå sig själv och styra över sin egen tillvaro dessa två dagar.

Funderingar på eget AB

Jag funderar även på att starta upp ett eget AB och ombilda min egna firma till detta istället. Det finns visserligen några nackdelar med AB men mest är det fördelar. Bland annat är det enklare att separera privatekonomi från företagets. Dessutom finns möjligheten till utdelningar (med skattefördelar där) om det går bra för företaget. Håller just nu på att läsa på om vad som behövs och hur det går till. Men som med så mycket annat så är det massor att lära sig och förstå sig på innan man tar det lilla steget.

5 kommentarer:

Legendarisk sa...

Kul att det rullar på simon. Spännande att du funderar på AB, du får gärna dela med dig av detta om det blir aktuellt. Hoppas själv på att kunna göra det någon gång framöver. Dock inte aktuellt för min del på ett tag.

JobbochFirma sa...

Hej, jag ska ombilda från EF till AB så snart som möjligt så jag har kollat upp lite hur det går till.

Vilka nackdelar med AB syftar du på?

inte miljonär än sa...

Legendarisk, jag kommer säkerligen att dela med mig om den processen.

Jobb och Firma: De nackdelar som idag finns med AB är väl kapitalkravet samt kravet på revisor. Men samtidigt har lagarna kring detta lättats upp en hel del iom att det endast krävs 50k och ingen revisor om du inte omsätter > 3 mille (vilket ju är en del...). Så personligen ser jag för min del inga nackdelar alls även om det kan vara bra att nämna att det ändå finns sådana ;-)

Max sa...

Om du funderar på AB så se till att starta det så fort som möjligt. Outnyttjat utdelningsutrymme kan nämligen sparas till nästa år, så om du hinner starta innan årsskiftet och förkortar ditt första räkenskapsår så har du redan ett års utdelning till godo. Du kan sedan låta ditt AB ta över verksamheten i EF när det passar dig. Själv tänker jag bygga upp periodiseringsfonderna i EF ett par år till, samtidigt som jag samlar på mig utdelningsutrymme i AB.

På http://www.egetab.se/ finns en PDF-guide för ombildning som jag önskar att jag själv hittat innan jag satte igång. Skippa böcker och läs gratisguiden där istället. En specifik synpunkt på guiden; även om du bara tänker ha 50k som aktiekapital så skriv ändå 50k-200k. Då kan du i efterhand variera kapitalet utan att bolagsordningen behöver ändras. Högre aktiekapital ger som bekant högre utdelningsutrymme.

inte miljonär än sa...

Hej Max, det där låter väldigt intressant. Det är lite över mitt huvud ;-) men jag skall försöka få tag på den där pdf guiden, försökte igår men fick den aldrig skickad konstigt nog. Men jag skall göra ett försök till.