Börspsykologi och medicin mot svåra tider ~ Mot miljonen

måndag 12 september 2011

Börspsykologi och medicin mot svåra tider

Det går neråt på börsen och rubrikerna skrivs ena dagen ut som ras - sälj allt för att nästa dag i samma braskande form skrivas som köpläge. Förvirringen är antagligen total för gemene man och pensionssparare inklusive mig själv. Men frågan är om det finns en medicin för småspararen eller värdeinvesteraren i dessa tider av börspsykos?

Börspsykologi och Flocken
Det råder väl inget tvivel om att den samlade börsflocken med dess flockledare som heter aktiepriset just nu siktar nedåt. Det är ju så flockbeteendet just nu fungerar och ingen (inklusive) mig själv kan vara totalt oberörd känslomässigt. Visserligen kan man säkerligen förhålla sig nästintill helt kall inför dessa kraftiga börsrörelser om man är erfaren och vet sin makro och fundamenta men helt oberörd är nog bara den som glömt av att han/hon har pengar på börsen. ;-) Rent generellt tror jag att (jag någon gång läst) att människan har en övertro på sin rationella förmåga och inte sedan man väl vågat erkänna denna övertro kan man rationellt börja att hantera sina känslor inför ovana eller obekväma situationer.

Medicinen mot börsras och flockbeteende - Den övergripande strategin
Personligen har jag funderat en hel del kring det här med börspsykologi och hur jag kan hantera nedgångar. Jag kan vara den första som erkänner att jag påverkas känslomässigt av nedgångar (2008 var dock jobbigare). Men jag tror att jag kan börja formulera vad jag tror kan hjälpa strategiskt för att ta rätt beslut i nedgångar:
  • Man behöver erkänna sina misstag och sina faktiska känslor. Om man inte kan göra det så blir det svårt att hantera och förbättra dem.
  • Man behöver formulera en övergripande strategi för sina investeringar. Denna kan inte bara omfatta att söka upp och värdera ett bolag man tycker är intressant/lågt värderat utan även innehålla en strategi för när det inte går som man tänkt.
  • Investera i lågt värderade och bra bolag med bra historisk tillväxt med bra utdelningar. Detta gör att tillfälliga svackor mest kan beskrivas som köpläge. Likviden i dåliga tider är en möjlighet.
Detta är mina enda punkter och min medicin mot nedgångarna. Det finns säkerligen mängder av fler liknande eller helt annorlunda strategier. Kanske håller du inte alls med om dessa punkter eller tycker att de är allt för enkla? Kommentera gärna!

4 kommentarer:

Legendarisk sa...

Bra tankar där simon. Jag har länge förespråkat att man ska ta fram en strategi (om man inte redan har en) när börsen är stängd, lämpligen en helg alltså. Sen ska man få ner den på papper och sedan följa den. Att försöka handla på börsen när panik råder och känslor spelar in i bilder är knappast bra.

Jag har själv satt upp en rad målkurser där jag kommer köpa på mig periodvis av kvalitativa bolag som betalar en bra utdelning.

inte miljonär än sa...

Hej Legendarisk!

Det låter bra, dock har jag aldrig klarat av att få en bra strategi på en helg ;-) Det har tagit många års erfarenheter att hitta fram för mig...

Eddie sa...

Instämmer med rådet att skaffa en strategi på förhand och köpa bolag man kan tänka sig att sitta med samt köpa mer om börsen faller kraftigt. Visst är det inte roligt då heller. Blir dock lättare att hantera det, se långsiktigt och istället räkna på den ökade direktavkastningen och sänkta GAV. Lycka till!

Mvh
Eddie

Anonym sa...

Seriöst pokerspel har likheter med att investera i aktier. Spelteorin är ungefär densamma: Se till att göra färre misstag än dina 'motståndare' så går du med vinst på lång sikt. Det är naturligtvis inget man lär sig över en helg, utan det krävs lång tid av erfarenhet, men det finns hjälp och stöd till hands som gör att det kan ta betydligt kortare tid. Det förbättrade i alla fall mitt pokerspel! =)

Läs exemplet nedan och prova på att sätta in ordet aktieinvesteringar istället för ordet poker. =)

"The book begins by outlining seven essential components that are required for a successful poker mindset, namely; ” understanding and accepting the realities of poker, playing for the long term, emphasising correct decisions over money, desensitizing yourself from money, leaving your ego at the door, removing all emotion from decisions and dedicating yourself to a continuous cycle of analysis and improvement.

Overcoming bad beats and steeling oneself against the inevitable downswings of poker also feature prominently in the book. A disciplined bankroll management strategy and desensitising oneself from money are discussed as essential strategies in this regard."

Tyckte du om vad du läste? Läs då:
'The Poker Mindset' av Ian Taylor och Matthew Hilger (1997) (https://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0974150231)
boken kostar ca 170 spänn i pocket.

/B