Semester avslutas med börsras ~ Mot miljonen

fredag 5 augusti 2011

Semester avslutas med börsras

Jag har haft en väldigt skön (och ganska solig) semester som nu börjar närma sig sitt slut. Väldigt skönt och väldigt vilsam. Mindre roligt då att avslutningen på ledigheten avslutades med att den samlade börsflocken (med mig själv inkluderad) har börjat att få panik.

Det har varit oroligt på börsen länge som ni alla säkerligen har koll på. Själv har jag suttit lugnt i båten genom alla småkriser men när det nu samlas alltmer orosmoln kring ännu fler länder och suget neråt blir allt större så är det inte lätt att vara kall. Jag har den största delen av mina aktieinnehav på lång sikt och där ser jag nedgången mera som köpläge. H&M och SSAB är nu prissatta på ett sätt som borde kunna ge långsiktig bra avkastning. Jag säljer helt enkelt inte mina aktieinnehav just nu. Det känns som ett panikbeslut och man skall ju försöka undvika den stora flockens beteende även om jag får erkänna att det är lätt att dras med.

Däremot valde jag att vikta över mina aktiefonder mot räntefonder istället. Den del jag har i aktiefonder vill jag skall köpas och säljas efter konjukturernas större svängningar och jag litar inte riktigt ännu på att vi sett den sista negativa nyheten om sydeuropas svagheter i sina statskassor. Även om företagen går bra och visar vinstökningar så lägger sig oron som en illaluktande blöt och skuldindränkt filt över aktierna. Så jag viktar över mot räntefonder för att inte tappa alltför mycket av den vinst jag dragit in sedan börsuppgången startade 2009. Dessutom är jag numera företagare på deltid och behöver vara trygg med en stabil buffert ifall något händer där.

Om du vill får du gärna kommentera och skriva hur du ser på den negativa utvecklingen som skett den senaste tiden. Det är alltid intressant att höra andras åsikter och diskutera!

7 kommentarer:

Anonym sa...

De senaste två dagarna har jag funderat starkt på att sälja alla aktier och istället köpa skogsmark och fysiska ädelmetaller. Paniken har med andra ord flåsat mig i nacken... mvh eko trygghet

inte miljonär än sa...

Hej, ja det är grymt svårt att inte ryckas med när allt faller med (vad det tycks) ljuset hastighet.

Anonym sa...

Nä, gör inte ett sånt där rockie misstag att sälja på botten... Köp istället!
Det kommer att löna sig.
När hittar man indu på underliggande pe 8 och direktavkastning på nära 6 %?!

Anonym sa...

Sålde allt i dag för att kvitta all furlust mot tidigare vinst passar på att flytta över till kapitalförsäkring för att köpa tillbaks .... hoppas få en viss skatte effekt vid uppgång


Stefan B

Classier Corn sa...

Hej Mot Miljonen,
Jag tror att det kan vara klokt att sitta "lungt i båten" och, om man har möjlighet, till och med passa på och investera i aktier och fonder nu!
Blogghälsningar
Classier Corn

Erik sa...

Hej. jag har stort intresse av aktier tycker det är köpläge nu på en del, ( telia )( volvo ) ( SEB ) ( Lumi ) Tycker om Day trading få ett glädje rus. mvh Erik.S

Lugn och Harmoni sa...

klokt att vikta över till räntefonder för att ej förlora den vinst man gjort,jag har gjort detsamma på mina PPM pengar.