Ekonomibloggare och miljonärsbloggare uppmärksammas i dagens GP ~ Mot miljonen

söndag 12 juni 2011

Ekonomibloggare och miljonärsbloggare uppmärksammas i dagens GP

Idag söndag har GP några artiklar som de kallar "drömmen om rikedom" och där många av de ekonomibloggar som jag själv följer och även min egen blogg omnämns.

Bland annat har de hittat fram till listan jag för två år sedan med mina 10 sämsta aktietips och publicerat den i sin helhet, dock utan att länka hit (jajemen, det är gammelmedia..). Andra bloggar som omnämns i artikeln är Pengar och Cash, Finanskvinnans funderingar, 40 procent 20 år, min väg till första miljonen och några till.

När jag läser artiklarna tänker jag framförallt på två saker. Dels skrivs det i artikeln att det verkar som en del av bloggarna är lite besatta av att spara pengar och bli rika. Jag kan absolut inte svara för vad alla anonyma ekonomibloggare därute tänker och funderar kring men... Vad är det egentligen för att vilja spara ihop till trygghet, frihet och att inte konsumera som en galning som verkar vara det "normala" i samhället idag? Det är ju också härligt att storbankerna självklart skall få komma till tals och oja sig över detta hemska fenomen. Här finns det ett gäng människor som sagt nej till deras skyhöga avgifter och "strukturerade produkter" och det kan ju självklart inte uppmuntras. Och Ingela (från Nordea), själv drack jag en mycket trevlig Bourgogne igår och njöt av livet. Det hade jag råd med för jag sparar och får pengar över...

Jag vill också kommentera svårigheten GP har haft att få intervjua personerna bakom bloggarna (där jag själv är inräknad). Tycker att det är ett sundhetstecken. Det är inte alla som vill synas och höras i Media utan självständigt står på sina två ben utan att följa samhällets och medias nycker. Gott nog, eller vad tycker du?

Bra artiklar för dig som vill komma igång med aktier
Skaffa konto hos en bra nätbank (aktiekunskap)
Aktier för nybörjare

6 kommentarer:

Spartacus sa...

Alla är vi nog besatta i olika grader, en del av att skapa finansiell trygghet för sig och sin familj, en del av Champions League och andra av tv-såpan Big Brother. :)

Arbetande pengar sa...

Lite tråkigt dock att dom inte fått möjlighet att intervjua allt för många så dom kunnat få lite mer åsikter in i artikeln.

40procent 20år sa...

Besatthet = Javisst :)

Så länge det är rolig så varför inte. Som Spartacus säger alla har sina egena intressen/hobby.

Sen att de har valt intervjua En Nordea anställd och Jan som står bakom "rika tillsammans" gör inte artikeln seriösare.

Förresten: Kul att de har valt publicera dina "Tio usla Spartips" :)

Mvh
4020

Classier Corn sa...

Vilken dåligt underbyggd artikel i GP! Svagt faktaunderlag...

inte miljonär än sa...

#spartacus: Ja så är det nog definitivt. Jag gillar dock ett visst mått av besatthet även om jag hellre kallar det engagemang blandat med en nypa passion. Besatthet tycker jag har en negativ klang.

#arbetande pengar: Jag var själv en som tackade nej att vara med på intervju. Det känns skönt att slippa figurera om ämnet i en stortidning i staden där jag bor. ;-)

#4020: Ja jag skrattade nästan lite åt mig själv, det var så länge sedan jag publicerade den artikeln att jag hade glömt bort den. Synd bara att dom inte länkade till den så tidningsläsare hittar dit.

#Classier, ja allt där Nordea får uttala sig känns tveksamt ;)

Anonym sa...

Från dina 10 sämsta tips: "Sälj allt du äger och satsa dina pengar i en nyemission av ett valfritt biotekbolag. Uppsidan är enorm och du får glädjen av att läsa hundratals sidor medicinska forskningsrapporter för att i dessa hitta tecken på en kommande succé för bolagets enda i framtiden kommande medicin."

Känns som en ganska bra beskrivning av hur alla Diamyd-ägare resonerade (mig själv inkluderad) ;-)

// Lucho