"Deal" bolaget Groupon skall in på börsen ~ Mot miljonen

söndag 5 juni 2011

"Deal" bolaget Groupon skall in på börsen

I USA är det rätt mycket snack om Groupon både inom marknadsförings-, entreprenörs- och aktiesfärerna. Anledningen till detta är väl framförallt att företaget, som satsat bara under årets första kvartal 180 miljoner dollar på nätannonser, nu skall in på börsen.

Groupon och deras siffror
Den som har spenderat lite tid på nätet kan knappast ha missat Groupons olika annonser med "deals". Företaget har satsat astronomiska belopp på att anställa 7000 personer världen över som marknadsför, fixar deals och skriver epostbrev till de som signat upp som prenumeranter till kupongföretaget. Och det är inget fel på tillväxttakten för företaget. Förra årets första kvartal var (de numera publika) intäkterna 44,2 Mdollar vilket detta kvartal vuxit till 645 Mdollar. Oerhört imponerande tillväxt helt enkelt och det är inte konstigt att Google har försökt köpa upp bolaget dock utan att lyckas.

En ny IT-bubbla eller nästa Google/facebook/Apple?
Den fina tillväxten må vara imponerande men som aktieinvesterare måste du och jag alltid titta på den andra sidan av myntet också. Ett företag må ha intäkter på miljarder dollar årsvis och det spelar mindre roll så länge som utgifterna är ännu högre. Och groupon gör brakförlust, hela tiden. Man har satsat enorma mängder dollar på snabb tillväxt och det är ju en av anledningarna som de vill in på börsen. De behöver ännu mer pengar. Groupon har sedan 2008 gjort förluster på 540 miljoner dollar totalt sett och nu vänder man sig till börsen.

Personligen tänker jag inte satsa ett öre i företaget. Jag gillar inte affärsidén även om den har visat sig kunna generera väldigt mycket pengar. Det är nog det här med att det hela går ut på att vara snabb och stressa för att få tag på en deal. Jag må ha fel men jag tror att man kan snabbt tröttna på detta. Rabattkuponger har aldrig varit något som jag själv använt mig av så mycket heller. Men vem vet, det kanske blir nästa stora IT bolag tillsammans med jättarna google och facebook.

Eller så är det bara en stor fet bubbla....

5 kommentarer:

Classier Corn sa...

Hej,
Intressant post!
Jag håller med ditt resonemang.
En "social medier-bubbla" tenderar onekligen att växa fram...
Blogghälsningar
Classier Corn

inte miljonär än sa...

Ja det är intressant hur många företag som verkligen storsatsar på olika lösningar för att få folk att "socialmedia - GILLA" dem. Det går verkligen en trend i det och snart så har nog de flesta tröttnat på det...

kalle kr sa...

also, groupon har inga direkta konkurransfördelar. Det finns inget som säger att facebook, google, microsoft eller liknande lanserar liknande tjänster. Om så blir fallet kan groupons modell falla ihop helt. Stay away...

inte miljonär än sa...

Kalle: Håller med, så tex igår på TV reklam att Eniro också börjat med deals... Det kommer definitivt bli sjukt konkurrensutsatt det här området

Anonym sa...

Det är väl därför man vill växa snabbt i detta läge? Bli störst och känd, skaffa konkurrensfördelar och höja inträdesbarriärer. Det är inte en alltför komplicerad produkt/tjänst, men den går att bredda och fördjupa (som google). Största konkurrenten är nog FB, som jag tror har något liknande på gång.
Jag tror på affärsmodellen och har prövat den och liknande rabatter tidigare. Det är ju ett utmärkt tillfälle att testa tjänsteföretag(största andelen företag på groupon/ ex campadre har produkter istället). Tjänsteföretag kan ha lite svårt med marknadsföringen annars och får direkt en chans till en ny bas kunder, ex hårfrisörer, tandläkare, restauranger osv. Win-win för kund och duktiga företag.