Konjunkturen Maj 2011 ~ Mot miljonen

måndag 30 maj 2011

Konjunkturen Maj 2011

Jag brukar försöka sitta i alla fall en gång i månaden och tänka till vart i konjunkturen och i investeringscykeln a.k.a investeringsklockan som vi befinner oss.

Personligen börjar det kännas lite i magen att vi fått ordentligt med höjd sedan finanskrisen för några år sedan och det är ganska långt ner till marken. Det är lätt att få svindel. Så börjar vi kanske närma oss en period då man skall, som det heter, ta hem lite vinster och vikta över mot säkrare tillgångar?

Börskurvan, konjunkturbarometern och diagrammet

För mig fungerar det fint att försöka se utvecklingen över en ganska lång period så att jag inte blir närsynt och alltför kortsiktig. Det är en bra påminnelse då börsen rasar 2% en dag och och går upp lika mycket nästa. Hjälper mig att hålla fokus på rätt saker. Så här ser diagrammet i alla fall ut sedan 1990 över börsen:

Den sista siffran som finns med är från börsavstämning den 11 April och sedan dess har börsen både gått upp, gått ned, gått upp igen och sedan lite ner igen så att vi faktiskt befinner oss på ungefär samma nivå som detta datum. Det har varit lite volativt i skuggan av dåliga statliga finanser i sydeuropeiska länder som måste sluta gå i pension efter 50 och ingå i sparpaket. Eller som Anders Borg sa i "Die Welt" häromdagen:
"Grekerna måste svälja medicinen vi skriver ut åt dem"
Min egen syn på konjukturen är nog, trots askmoln, kriser i vissa länder och mycket annat, att det finns en del höjd uppåt fortfarande. Fundamentan för företagen är fortfarande i stigande kurva och det är ju framförallt detta som avgör i enskilda aktier. Sedan är jag ganska öppen för att börja, sakta men säkert, vikta över mina konjunkturberoende innehav mot andra mindre konjunkturberoende. Men en liten stund till går det nog....

Inga kommentarer: