Jag har gått in i tjänstepensionsväggen ~ Mot miljonen

onsdag 18 maj 2011

Jag har gått in i tjänstepensionsväggen

Jag började för ett tag sedan en bloggserie om att ta kontroll över sitt pensionssparande. Det gick alldeles utmärkt med upplägget och att ordna till mitt ppm sparande. Nu har jag fastnat i tjänstepensionen. Jag vet varken vad jag skall göra med den eller var jag hittar bra information om detta.

Problemet är väl framförallt att denna del av pensionen är minst sakt svåröverblickbar. Det finns en uppsjö olika avtal och institut som förvaltar denna del och jag lyckas liksom inte få grepp om den här hala tvålen. Det enda jag i magen känner är att jag verkligen vill kunna styra var mina tjänstepensionspengar hamnar själv och att dessa inte hamnar hos en förvaltare som tacksamt lägger på härliga avgifter och hoppar i glädje över min oförmåga att själv styra över denna.

Så jag skickar ut en förfrågan till bloggens läsare och random besökare - Hur har ni gjort med er tjänstepension? Har ni några bra tips till mig och andra?

7 kommentarer:

Ulf sa...

Jag har haft flertal olika förvaltare - 10 st - efter att ha haft olika arbetsgivare. Har flyttat 2 st så nu är det 8 förvaltare totalt.

För att skapa överblick har jag ett excelark var jag fört in aktuella fondval och där excelarket hämtar in senaste kurserna varje gång jag öppnar filen och alltså ger en bra uppdaterad status.

På det sättet har jag överblick över läget nu, utveckling per dag, månad, och år. Samt en sammanställning över vilka fonder som är valbara - för det är naturligtvis till 85% olika för de olika förvaltarna.

Förändring/byta av fonder gör jag kanske 4 ggr per år så det är överkomligt att manuellt förändra mina valda fonder i arket.

När/om flytträtten utökas kommer jag att försöka koncentrera till färre förvaltare. Då flyttar jag främst från de förvaltare med höga avgifter till de med låga/lägre avgifter men med tillräckligt bra fondutbud. Den lagstiftningen räknar jag ta ca 3-5 år innan den är fullt genomförd.

Ulf sa...

Ska tillägga att det rör sig om tjänstepension ITP och ITPK.

Här finns hyfsat bra information hos collectum.se

inte miljonär än sa...

Ulf, tack för din kommentar och ditt konstruktiva förslag!

Jag kan dock inte låta bli att tycka att det ändå låter krångligt! Själv tror jag att jag endast har två förvaltare jag och jag tycker ändå att det är meckigt att hoppa runt på olika sajter och kolla till det. Det blir att man liksom inte orkar.

När du/ni flyttar era fonder, måste arbetsgivaren involveras då? Skulle gärna vilja flytta allt till samma ställa i alla fall.

nonhosonno sa...

Jag flyttade över allt mitt till Avanza, från Swedbank, Länsförsäkringar och Folksam.

http://villhaallt.blogspot.com/2010/11/flytten-i-rullning.html

http://villhaallt.blogspot.com/2010/11/en-vecka.html

http://villhaallt.blogspot.com/2011/01/vad-ar-problemet.html

http://villhaallt.blogspot.com/2011/02/avtalspensionen.html

Terra Firma sa...

Hej!
Kan tipsa om www.konsumenternas.se, som bland annat har jämförelser över utbud och avgifter på de stora avtalsområdena.

Välj bank och försäkring, och klicka på "alla jämförelser" precis ovanför bilderna.

Du hittar också en funktion för att beräkna avgifter här, se länken: http://bankforsakring.konsumenternas.se/Pension/Fran-jobbet/Raknehjalpen/

40procent 20år sa...

hej!

Gjorde som nonhosonno!

Har allt, PPM och Tjänstepension i AvanzaZero! (nu vill jag inte göra reklam för avanza :) men varför betala när man kan ha gratis indexfond som dessutom återinvesterar mina utdelningar :)!

Men däremot har lägger jag mer tid på mitt eget sparande :)

inte miljonär än sa...

Nonhosonno, Terra Firma, 4020: Tack så mycket allihopa för tipsen!

Jag måste, har jag förstått nu, kontakta min arbetsgivare för att genomföra en flytt. Det går inte bara att trycka på lite knappar utan jag måste hålla på och ringa massa telefonsamtal för att få till det tyvärr...

Men skam den som ger sig. ;-)