Den oförutsedda utgiften och vägen runt ~ Mot miljonen

måndag 16 maj 2011

Den oförutsedda utgiften och vägen runt

Jag själv är en person som gillar att ha kontroll på min ekonomi. Det är en av alla anledningar till att denna bloggen startades för över två år sedan. Den senaste tiden har en massa oförutsedda utgifter dykt upp som mörka moln vid horisonten och jag känner att jag vill skriva om just den saken.

Jag har ju skrivit tidigare om tandläkarbuffertar och buffertar i allmänhet och alla dessa buffertar är ju självklart vägen att gå om du vill bygga upp din ekonomiska skyddsmur mot livets stormar och ekonomiskt slumpmässiga händelser. Men ändå. Den oförutsedda utgiften är ju oförutsedd just för att dess ankomst inte går att räkna ut innan den sker. Och det som mest irriterar mig med dessa utgifter är ju framförallt att de omöjliggör det sparande jag varje månad siktar på att få till. Den här våren har sparandet verkligen fått stå tillbaka för räkningar, resor och trasiga apparater som måste fixas. Men visst, bufferten fungerar och håller emot bra.

Några nya kort på bordet i mitt liv
Nu är ju min miniwibblebuffert (nej jag har inte en årslön eller vad det var hon sa) en möjlighet skapad av min fasta månadsinkomst. Det är ju en fin trygghet att varje månad få sitt lönebesked och veta att det dyker upp ett likadant brev nästa månad. Nu har jag valt att, delvis, gå ifrån min anställning och jobba med mitt företag några dagar i veckan till hösten. Detta är förstås framförallt väldigt roligt, utmanande och spännande men eftersom detta är en ekonomiblogg så kan jag här villigt erkänna att det finns en hel del ekonomiska funderingar jag får av detta beslut. En av dem är förstås den sårbarhet jag utsätter mig för genom att delvis förlita mig på försäljningsinkomster. Bufferten blir i vilket fall som helst viktigare än någonsin.

Man kanske skulle ta och koncentrera sig på sparkontot framöver?

2 kommentarer:

Silverfisk sa...

Låter som om du skulle ta och sätta upp en (realistisk) budget till att börja med. Så här ser jag på en budget och hanteringen av den:

Budgeten ska naturligtvis innehålla poster som tandläkare, bilreparationer (om du har bil), semester, avsättning/avskrivning av dator och andra elektroniska pryttlar, mm mm, inklusive de vanliga posterna du tex kan hitta på konsumentverkets hemsida.

Men förutom kostnader enligt ovan innehåller den även ett sparande.

En bra budget täcker alltså det du benämner "oförutsedda utgifter". Ett långsiktigt sparande är sådant som ligger konstaterat som en pluspost (det som är över) efter ett år eller två. Buffertsparande är sådant som täcker för om väldigt många av dina kostnader kommer i början på ett nytt budgetår.

Och/eller inkomsten förändras negativt plötsligt (plötsligt är inte om varslet för uppsägning går på jobbet, då har du både tid och möjlighet att förändra verkligheten (dvs dra ner på kostnader, dumpa dyra abonnemang osv) och att justera i budgeten då du vet hur mycket pengar du har om några månader fram i tiden och du vet hur länge A-kassa el dyl räcker).

inte miljonär än sa...

Hej silverfisk och tack för din kommentar!

Jag har haft det rätt bra med en tydlig budget, som jag oftast följt ;-), under en ganska lång tid. Nu är det framförallt att det har blivit mycket resor för att jag och min sambo pendlar. Så du har nog rätt i, om det är så du menar, att man får försöka att vara realistisk i sitt sparande och budgeterande.

Men framförallt är det väl att jag börjar ana en framtid utan något sparande överhuvudtaget som företagare som bygger upp en verksamhet. Jag får tänka att man bygger upp något på lång sikt som kanske ger mer än sparandet i slutändan...