Portföljen i Rapporttider ~ Mot miljonen

torsdag 28 april 2011

Portföljen i Rapporttider

Rapporterna duggar tätt just nu när industrin skall visa upp sina siffror för massmedia, allmänheten och investerarna. Tänkte i detta inlägg skriva om de bolag som berör mig och hur deras rapporter har sett ut.

Trelleborg - Stark rapport, stark tillväxt
Trelleborg visade i sin kvartalsrapport upp en stark organisk tillväxt trots att de ju är starkt beroende av priser på råmaterial som tex råolja till sina gummipackningar. Detta tyder ju på att marknaden på detta område är stark. Man förväntar sig också att tillväxten skall öka eller bibehållas under detta år vilket tyder på fortsatt uppgång i aktien (förhoppningsvis). Jag har redan en ganska stor del i trelleborg som jag ägt sedan 2009 men tänker hålla kvar mitt innehav i alla fall året ut.

Getinge
Getinge rapporterade den 27:e och här visade man på en liten liten vinstökning vilket gjorde marknaden ganska ledsen och aktien har som det heter sjunkit på rapport. Bolaget är enligt min mening mycket stabilt på gränsen till en defensiv placering. Dom gör få saker fel men det är också sällan de har överraskat mycket positivt. Jag har en relativt lite andel i bolaget men tänker hålla kvar vid denna ganska länge. Gillar att ha stabila delar av min portfölj.

SSAB
Om det har varit någon rapport jag känt viss tveksamhet för i denna rapportvända så är det för SSAB. Aktien har verkligen släpat efter under de senaste kvartalen och bolaget har haft mycket svårt att göra det som många andra verkstads/industribolag har gjort nämligen stadigt höjt sin omsättning och vinst. Så att de nu visade positiva siffror med en vinstökning och att VD spår en viss fortsatt vinstökning under året var skönt. Hade det varit fortsatta lönsamhetsproblem för bolaget hade jag verkligen övervägt att byta ut detta innehav mot något annat. Nu får dom minst året på sig.

SCA
SCA's rapport läste jag igenom idag på morgonen till mitt morgonkaffe och det tyckte jag var en typisk rapport för när det står ganska stilla i utvecklingen för företaget. Bolaget har åtagit sig att försöka öka vinsten något genom sparåtgärder och investeringar då råvarupriserna gått upp såpass mycket. Jag tycker fortfarande att denna aktie, liksom Getinge, är en stabil och något defensiv aktie som det är bra att ha i min portfölj.

Fortnox
Fortnox har inte rapporterat ännu, dom gör detta först 5:e maj så på detta får man vänta lite granna.

Investeringar framåt för mig
Jag kommer inte att köpa särskilt mycket mer aktier nu framåt. Jag kommer istället att vikta över det sparande jag kan mot räntefonder alternativt sparkonton. Jag har en rätt stor vikt i min portfölj med just aktier och aktiefonder så jag vill inte öka risken mer just nu. Min egen lilla spaning är, även om jag vet att jag egentligen inte har en aning ;), att börsen kommer må rätt bra under 2011 och in i i år 2012. Sedan skall jag börja spekulera lite mera om nästa bubbla.

Önskar alla läsare och random besökare en trevlig helg!

Inga kommentarer: