Pensionssystem i Sverige - Så är det uppbyggt ~ Mot miljonen

fredag 1 april 2011

Pensionssystem i Sverige - Så är det uppbyggt

I det här inlägget tänkte jag beskriva hur pensionssystemet i Sverige är uppbyggt. Tanken är att reda ut begreppen men framförallt belysa vilka delar i pensionen man ur investerarperspektiv kan påverka.

Pensionens olika delar

Pensionen är uppbyggt av ett antal olika delar bestående av den allmänna pensionen, tjänstepensionen och det individuella pensionssparandet (IPS). En närmare beskrivning av varje ger dig lite mer insikt i dessa delar:

  • Allmänna pensionen: Denna sköter pappa staten via pensionsmyndigheten som avsätter 18,5% av din lön varje år tills du går i pension. Denna är uppdelad i inkomstpensionen som är den största delen och som består av 16% samt premiepensionen (PPM a.k.a det orangea kuvertet) som består av 2,5%. Den del du som investerare kan påverka här är PPM där du själv kan välja hur denna placeras.
  • Tjänstepensionen: Även pappa arbetsgivaren (om du har en sådan) avsätter pengar åt ditt framtida liv på boulebanan genom tjänstepensionen. Detta är ett minst sagt helsnårigt system bestående av en mängd olika avtal beroende på din arbetsgivare. Byter du dessutom jobb kommer du sitta med olika avtal och olika förvaltare. Suck! Det jag och du som investerare bör känna till är att man kan flytta och hantera sin tjänstepensionen. Frågan är hur svårt detta är och vilken mening som finns med denna flytt?
  • Individuellt pensionssparande (IPS): Den sista delen i pensionen är det individuella pensionssparandet. Detta är den del som du lättast kan påverka eftersom du startar upp detta själv hos valfri bank eller pensionsförvaltare. Personligen har jag både ett IPS hos Nordea med lite småslantar samt ett tomt IPS hos Avanza. Nu skall jag försöka flytta över allt detta till Avanza.
Detta inlägg syftade alltså framförallt till att försöka reda ut pensionens alla delar och vilka jag som investerare vill kunna påverka. I mitt huvud börjar utifrån detta en ToDo lista att planeras fram. Jag tror att jag skall börja med att flytta över mitt PPM till Avanza, men mer om det i nästa inlägg.

Läs också:
Nybörjare aktier
Välja Avanza, nordnet eller aktieinvest

4 kommentarer:

Arbetande pengar sa...

Ja man kanske ska passa på att styra upp pensionen medan man är ung. Jag har tagit kontroll över PPM men inte tjänstepensionen.

inte miljonär än sa...

Hej Arbetande pengar, det är nog inte fel att börja i tid ;)

Spareken sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Avanza Bank sa...

Hej,
Vad kul att läsa att du funderar på att flytta över mer av ditt sparande till Avanza Bank. Hör gärna av dig om vi kan hjälpa dig på vägen.

Lycka till!

Vänligen
Sanna Knutsson
Avanza Bank