Letar bra PPM fonder ~ Mot miljonen

söndag 17 april 2011

Letar bra PPM fonder

Letar för tillfället efter bra PPM fonder att byta till och har satt upp några kriterier för mig själv:

  • Jag skall sträva efter så låga avgifter som möjligt
  • De skall långsiktigt erbjuda så bra avkastning som möjligt. Jag vill alltså inte hålla på och byta alltför ofta utan våga lita på att de i längden avkastar bra.
  • Jag vill ha några alternativa “säkra” fonder i beredskap för att byta till dessa när konjunkturen faller.
Jag har genom att surfa runt på diverse olika sajter försökt hitta några som jag skall fördjupa mig i och antagligen byta till. Sedan har jag förstås haft koll på några sedan tidigare som jag gillat länge, både ur avkastningsperspektiv och på det sätt som fonderna förvaltas. Som jag skrivit tidigare så har jag flyttat över mina PPM fonder till Avanza vilket gör själva bytet väldigt enkelt för någon som dagligen är inloggad på den banken.

Bra PPM fonder - En lista:


  • Skagen Kon-Tiki: Avgift 2%, Ganska hög avgift men har mycket bra avkastning historiskt.
  • Avanza Zero Avgift: 0%, framförallt för den låga avgiftens skull. Kan sedan fördelas till Räntefond i recessionstider
  • Spiltan Räntefond: avgift 0,1%, Bra att vikta över mot i “sämre tider”
  • First State Global Resources Fund: Avgift 1,5% och jag hämtar den från aktiespararnas högriskportfölj. Tror jag lägger ganska lite vikt vid denna.
Detta var några av de fonder som jag nu gör ett byte mot. Hur gör du när du placerar ditt PPM sparande? Kommentera gärna!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag har följt PPM rådgivaren ett tag, men med en skillnad; jag har "sejfat" 50% av beloppet i en rte.-fond.
Är mkt nöjd!

B.B.

inte miljonär än sa...

Hej B.B, har själv inte så stor koll på PPM rådgivaren. Är det en betaltjänst?

Erik sa...

Intressant! Om du vill ha en del råvoror i PPM kanske Handelsbanken Råvarufond kan vara ett alternativ till First State Global Resources Fund? Jag kör själv med den i min PPM och är +7,91% sedan köp i våras. Planerar att vikta mer mot den inom kort.

Handelsbanken Råvarufond (https://www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?orderbookId=241108). Avgiften är 0,70% och fondhandeln sker i SEK så du slipper valutarisken.

Jag har även ett par andra råvarurelaterade fonder i PPM, men eftersom de är exponerade mot USD så har jag nollresultat på uppgången trots rätt bra avkastning i USD. Valutaeffekterna bör nog också vägas in i valet av fond.

Anonym sa...

Mats Svensson som äger ppmrådgivaren har ett riktigt dåligt resultat hittills under 2011.

Mitt konto har rasat 26% genom att följa hans råd.
Han har legat helt fel i sina byten och verkar nästan panikartad.

Nej, Jag har tappat förtroendet för honom, dessutom kostar det 99:-/mån för tjänsten.