Använder ni Stop Loss? ~ Mot miljonen

tisdag 19 april 2011

Använder ni Stop Loss?

Jag skrev en artikel och guide om stop loss på min sajt aktiekunskap häromdagen efter att jag fått ett tips från en bloggkollega att det fanns en del som funderade på just detta.

Själv kan jag inte säga att jag "stop lossar" särskilt mycket i min aktiehandel även om det hänt när jag varit orolig runt omkring vissa rapporter. Dock kanske man borde arbeta med detta mer aktivt när man köper aktier vi vissa perioder där det finns gynnsamma nedgångar. Jag har ju under den här våren framförallt köpt på mig H&M ett flertal gånger när denna aktie nu gått ner en hel del. Då har jag gjort det manuellt men jag kanske skulle gjort ännu bättre ifrån mig med lite teknisk finess och lite stop loss ordrar.

Funderar nu på hur vanligt det egentligen är att investerare lägger stop loss ordrar för köp eller säljaffärer. Om du vill får du gärna göra din åsikt hörd här i kommentarerna.

5 kommentarer:

Olli sa...

Nej. Eftersom jag köper stabila bolag till så låg värdering som möjligt så köper jag mer om aktiepriset går ner.

Spartacus sa...

Nej. Jag använder inga sådana tekniska funktioner, men sedan så vill jag inte berika mig på handeln på aktier utan på att innehaven i sig växer i, och ger, värde. Tänker man sig tjäna pengar genom att köpa och sälja aktier då kan det säkert vara bra.

inte miljonär än sa...

Håller med er bägge två här, jag använder själv knappt stop loss någonting.

Det jag funderar på är om det skulle kunna vara en bra grej om man sedan tidigare har bestämt sig att köpa en aktie på en viss nivå och vill slippa att hålla koll på när denna aktie rör sig ner mot dessa nivåer?

Men i nuläget vet jag inte om jag behöver det då jag ändå försöker vara inloggad på Avanza i alla fall någon gång om dagen för att kolla till de aktier jag bevakar.

Spartacus sa...

För köp ställer jag mig tveksam. Det kan ju finnas en reell anledning till kursraset så det är nog alltid bäst att manuellt köpa anser jag. Däremot kan man säkerligen spara en slant om man har för sälj om man sätter dem i mer spekulativa innehav där man försöker följa med trenden uppåt men inte vill vara med på resan nedåt... 8% under sägs ju vara en rekommenderad nivå för dylika affärer. 8% fungerar dock inte om spreaden är för stor vilket det gärna är i den mindre bolagen.

DxTrader sa...

Om jag swingtradar använder jag mig ibland av stop loss för sälj ordrar när en aktie når sin målkurs. Har fungerat bra när jag inte har haft möjlighet att hålla koll på börsen hela tiden. Skulle annars resulterat i att jag missat sälja för att sedan se aktien sjunka igen.

På nedsidan använder jag mig endast av mentala stop lossar och går alltid in och säljer manuellt om jag anser att fundamenta har ändrats så mycket att aktien inte har potential längre.

Det finns dock positiva sidor med att använda stop loss på nersidan eftersom detta kan skydda mot oförutsedda enorma kursrörelser ex. jordbävningar, vinstvarningar etc.