Pensionssparandet ~ Mot miljonen

söndag 27 mars 2011

Pensionssparandet

Jag har haft svårt att ta tag i mig själv och ta kontrollen över alla delar av pensionen. Nu har jag bestämt mig för att en gång för alla försöka reda ut detta.

Det första steget är att publicera detta blogginlägg här på Mot Miljonen för att om möjligt tvinga mig (med er läsare som vittnen) att helt och fullt och själv kunna styra över den allmänna pensionen, tjänstepensionen, ppm och IPS. Hittills är det framförallt PPM och IPS som jag verkligen ägnat tid åt genom att bland annat starta upp ett IPS hos Avanza. Nu tänkte jag ta ett helhetsgrepp en gång för alla och förhoppningsvis kan jag komma ut på andra ändan och ha baxat runt atlantångaren åt rätt håll och med mindre framtida behov av helhetslösningar.

Pensionen - vad skall jag göra?

Det första steget mot målet att ta kontroll över pensionen får bli en liten plan. Dessa steg tror jag att jag behöver genomföra, kommentera gärna om ni tycker jag behöver lägga till något! Varje steg tänkte jag göra ett blogginlägg om när jag själv antingen är klar eller vet vad jag skall göra.
  1. Pensionssystem i Sverige - Detta behöver du veta
  2. Den allmänna pensionen - kan jag påverka denna?
  3. Tjänstepension - Hur placeras den?
  4. PPM fonder och att placera dem rätt
  5. IPS - Hur mycket skall man spara och var?
  6. Hur pensionssparar man som företagare?
  7. Fail eller Seger? Sammanfatta projektet

Pensionen och ångesten

Det är väl egentligen lite magstarkt att prata om ångest och pensionsparande i samma mening men jag vet att många därute känner att man inte har möjlighet att få kontroll på sitt pensionssparande. Det finns mycket oro för många svenskar kring detta område. Det vanliga blir då att man vänder sig till storbanken som gnuggar sina händer i mjugg och fixar helhetslösningar (dyra?) åt kunden och därmed har man ännu mindre kontroll.

Förhoppningen får alltså även bli att någon/några hittar fram till denna inläggsserie och får kraft att själva styra upp skutan! Men först skall jag själv få skutan på rätt kurs.

4 kommentarer:

Classier Corn sa...

Hej Mot Miljonen!
Kul initiativ. Jag ser fram emot din artikelserie. jag tycker detta ämne är intressant och att fler borde engagera sig i frågan. Jag skrev själv tidigare några inlägg om detta på min blogg, Se http://classiercorn.blogspot.com/2010/11/din-pension.html och http://classiercorn.blogspot.com/2011/03/strategi-for-pensionssparande.html.
Blogghälsningar
Classier Corn

Anonym sa...

Vad bra at du tar tak i pensionsfrågor.

IPS er fremst lönsamt om du kommer at betala mindre skatt när du blir pensionär. Har du samme skatt er det tveksamt om det lönar seg. Dock er det så at 12 000 pr år inte er så mycket.

Man kan självklart også pensionspara utan at det er skattegynnat: Vanligt sparande i (helst billige index) fonder. Man låter just bli at röra dom innan pension.

Prudentia Et Temperantia sa...

Bättre att spara i en kapitalförsäkring än en IPS. Du slipper betala 30 % skatt på pengarna när du väl tar ut dem. Det beror visserligen på vilken skatt du avser betala i framtiden som pensionär och om du kommer att sätta in mer i sparande per år än de avdragsgilla 12 000 kr, eftersom din inbetalning till KF ska betalas med skattade pengar. Ändå har du i en KF möjlighet att ta ut pengarna vid behov, medan de är låsta till pension i en IPS.

inte miljonär än sa...

Classier: Kul att du gillar initativet ;) Nu skall jag bara genomföra allt jag vill genomföra, dvs det "hårda" arbetet återstår med att skriva på avtal och reda i en lurig djungel.

Anonym: Intressant med perspektivet skatt när man är pensionär, det har jag inte undersökt innan, du menar alltså att IPS är högt beskattat när man tar ut detta vid pensionsåldern?

Prudentia: Intressant tanke precis som "anonym" lyfter fram. Frågan som jag tar med mig är alltså om IPS egentligen är så lönsamt eller om det bara är en trygghetsskapande grej dock utan lönsamhet i framtiden?

Dock funderar jag på om man verkligen kommer att ha 30% skatt i framtiden på IPS iom att investeringssparkontot troligtvis sätts in...