Länktips om aktier, ekonomi och webben ~ Mot miljonen

söndag 13 mars 2011

Länktips om aktier, ekonomi och webben

Sitter och skriver samtidigt som jag renderar en genomgång om polynomdivision (kul va?!) och tänkte skicka ut lite länktips med tillhörande kommentar som jag själv läst och gillat den senaste tiden.

Apple, google och facebook som investeringar?
Det finns idag, enligt min mening, tre enorma aktörer på internetmarknaden i form av tjänstelevererans med (delvis) tillhörande hårdvara. Jag har länge funderat på om apple, google eller facebook kan vara möjliga framtida investeringar (facebook är väl inte noterat vad jag vet). Av de kandidaterna så gillar jag själv google allra mest då jag fortfarande ser att deras tjänster (google apps) kommer att ta stora marknadsandelar för att leverera billiga och grymma molntjänster till företag där idag Microsoft dominerar. Fördelarna med google är förstås många men den största är nog att de är helt molnbaserade och även plattformsoberoende. För att kunna utnyttja microsofts många tjänster krävs fortfarande att man sitter på en PC (går någon igång på active-x?). Facebook skulle jag själv aldrig investera i då det fortfarande känns som de kan försvinna över natten...

Jag har inte satt mig in i Apple som investering särskilt mycket själv men jag kan ändå tipsa om fundamentalanalysbloggen som den senaste tiden skrivit många inlägg om just dem: Läs dem här.

Börsen, krig och naturkatastrofer
Jag har suttit klistrad framför nyhetssändningarna de senaste månaderna och tittat på hur galna diktatorer och jordbävningar härjat. I takt med att mörka händelser avlöst varandra har ju självklart även börsen tyngts ner. Min egen portfölj har tagit rejält med stryk men jag tänker fortfarande enligt devisen att sitta lugnt kvar i i båten tills stormen har bedarrat. Då får vi se vad fundamenta säger. Under tiden kan man bara följa händelseutvecklingen:

- Den arabiska olyckan, Korrespondenterna om händelseutvecklingen i mellanöstern
- Googles krissida om Jordbävningen i japan
- Tv4 play och svtplay, bra tjänster bägge två med de senaste

Webbläsarna förnyas
Om du fortfarande sitter och surfar på Internet Exlorer 8 eller någon annan gammeldags webbläsare så skulle jag vilja uppmuntra att faktiskt uppgradera denna. I dagarna släpps nya IE9 som förvisso är milsvis bättre än IE8 men ändå sämre än både Chrome och nya Firefox 4. Själv surfar jag på Firefox 4 (release candidate9 och upplever inga större problem. Du hittar de olika webbläsarna här:

Internet Explorer 9 release candidate version, kräver Win7
Google Chrome
Firefox 4 Release candidate

Fakta om aktier
Jag har själv den senaste tiden precis påbörjat ett projekt att skriva om aktier för nybörjare på min sajt aktiekunskap.nu. Och då menar jag verkligen nybörjarkunskap typ hur köper och säljer man en aktie rent praktiskt. Så småningom hoppas jag ha fyllt på med bra och heltäckande nybörjarguider som täcker det mesta men än är det en bit kvar. Några andra som skrivit guider i bloggosfären är följande:

Fördjupning i årsredovisning - 4020.se
Företagsvärdering i 7 delar - Finanstankar

Mina inlägg den senaste tiden:

Inga kommentarer: