Rapport från Fortnox ~ Mot miljonen

måndag 7 februari 2011

Rapport från Fortnox

Bokföringsprogrammet Fortnox släppte sin senaste rapport förra veckan och eftersom jag är en liten aktieägare i detta lilla aktiebolag så är det med stor spänning jag följer utvecklingen.

Siffrorna kan sammanfattas enligt följande:
Omsättningen blev 32,4 Mkr (ökning från 18,6 förra året)
Resultatet blev 3,7 Mkr
Värt att notera att resultat och omsättning innehåller en engångspost då bolaget sålde en del av sin verksamhet till det som skall bli Fortnox international.

Omsättningsökningen
Bolaget har sedan starten ökat sin omsättning rejält från kvartal till kvartal på stadig basis och om denna kurva fortsätter så är aktien värd en rejäl ökning. Det är dock som alltid svårt att veta vart taket i omsättningsökningen egentligen är då det är ett såpass nytt bolag fortfarande. Dessutom verkar Fortnox på den begränsade marknaden Sverige och det som gäller för dem är helt enkelt att ta marknadsandelar från de största aktörerna (tex Visma) samtidigt som de lyckas locka till sig nya företagare och bokföringsbyråer.

Hur deras marknadsplan egentligen ser ut för att nå ut till dessa kunder förtäljer förstås inte rapporten utan det är något som man självklart håller inom företaget. Det man som aktieägare kan göra är väl att observera hur de utvecklas och vilka kanaler de använder sig av.

Några tankar från mig
Jag kommer att ligga kvar i mitt innehav men inte öka för tillfället. Dels för att jag då hellre vill investera en slant i Fortnox international som på mycket lång sikt säkert kan bli en intressant aktie att följa eller tom äga. Jag undrar också hur mycket mer man inom företaget tror att omsättningen kan öka till. Dvs vad är egentligen potentialen på den svenska marknaden.

Jag upptäckte idag att man också (äntligen) förbättrat sin hemsida något. Sajten är nu något bättre anpassad för sökmotorer men fortfarande har de ingen riktig koll på sin nätnärvaro tycker jag. Jag har nämnt det innan, men varför inte göra startsidan lite sökmotoroptimerad mot rätt typ av nyckelord och liva upp facebookgruppen med relevant innehåll för revisorer och företagare. Det skulle säkert skapa lite mer och bättre närvaro i sociala medier hur mycket det nu kan göra?! Men många bäckar små fortnox!

Läs också:
Analys av fortnox
Uppmärksamhet för Fortnox

4 kommentarer:

Carl sa...

Tag kontakt med företaget och sälj in dessa tjänser - som du själv naturligtvis erbjuder.

Sätt ihop ett exempel på hur det kan komma att se ut.

De nappar säkert, det bästa som finns är när du är chef på ett företag är nät det kommer bra, konkreta, väldefinierade förslag på vad som enkelt och snabbt att implementera och kostnadsberäknat för budgeten.

Jag vet, jag har suttit på den sidan tidigare.

inte miljonär än sa...

Carl: Jag kan visserligen en del om internetmarknadsföring även om jag fortfarande har maaasor kvar att lära mig. Det känns fortfarande som ett långt steg att ta och börja erbjuda sina hemmasnickrade kunskaper till ett börsnoterat bolag. Antar att dom borde ha råd att anlita ett riktigt bra seo företag som gör ett bra jobb...

Jante? sa...

Det verkar inte som de har råd med det, om vi tittar på hur det ser ut i verkligheten, eller hur?

Du har en klar åsikt om, och en klar lösning på problemet.

"bättre lyss till den sträng som brast än aldrig spänna sin båge"

Daniel sa...

Vi använder detta program i skolan på våra redovisningskurser. Det kanske på lång sikt ger lite fler användare ute i näringslivet :)