Planen Mot Miljonen för intemiljonären ~ Mot miljonen

fredag 4 februari 2011

Planen Mot Miljonen för intemiljonären

Jag fick en mailfråga vilken min plan egentligen är för att bli miljonär. Istället för att svara på mailet blev det ett blogginlägg. Så ja, här är den, planen Mot Miljonen!

Planen är egentligen inte någon slags ToDo lista att följa till punkt och pricka. Snarare är det en livshållning som jag strävar efter. Att just nå miljonen tror jag att jag förr eller senare (vem vet) kommer att nå men det viktigaste av allt är motivet. Varför tjäna ihop massa pengar egentligen? Varför skall man göra det? Mitt mål är inte pengarna i sig utan snarare frihet. Frihet att få tid till det jag vill göra, utveckla det jag vill utveckla. Vara kreativ, få fördjupa mig och det på mina egna villkor. Miljonen är egentligen bara det första delmålet på den resan. Och ärligt talat så är jag rätt avslappnad till det här med just siffran miljonen, jag har märkt att det bästa är allt man lär sig när man strävar efter ett mål. Det är det som är riktigt kul. Men nu över till det som förhoppningsvis skall ta mig mot detta mål.


#1 Pengar skall jobba åt mig - Inte tvärtom
Jag tror det är viktigt att låta de pengar man får genom gnetigt sparande eller lönejobbande användas för att investeras i saker (lite diffust, jag vet) som faktiskt genererar mer pengar som i sin tur genererar lite till. Helt enkelt få lite snöbollseffekt på det hela. Det säger ju sig själv att en platt-tv, en IPad, en ny bil eller någon annan valfri konsumtionsvara inte genererar särskilt mycket mer pengar (även om det är kul och jag älskar min Iphone). Däremot kan en investering i en aktie, silvertacka eller varför inte en adwordskampanj för sitt företag generera mer pengar. Det är så jag vill leva tills snöbollen har rullat runt så att det är självgående. Visst är det en bit kvar och ännu återstår mycket slitgöra. Men den som vill dit (dvs jag) måste göra grovjobbet också. Så det är bara att stoppa ner händerna i gyttjan och gräva på.

#2 Framgången sitter i mitt (och kanske ditt) huvud
Det var egentligen bara för något år sedan som jag insåg att det största hindret för att lyckas egentligen bara är jag själv. Det finns egentligen inga recessioner, dåliga affärsidéer eller yttre faktorer som står i vägen för ekonomisk framgång. Det är endast jag själv som är i vägen för mig själv. Det handlar i mångt och mycket om en inställningsfråga. Hur tar jag exempelvis motgångar? Ger jag upp, blir nedstämd eller försöker jag igen, igen och igen tills man fattar och lyckas? Citat (Randy Pausch):
“Brick walls are there for a reason. The brick walls aren’t there to keep us out. The brick walls are there to show us how badly we want things…the brick walls are there to stop the people who don’t want it badly enough!”
#3 Företagande online som extra krydda
Nästa del i min plan mot frihet är mitt företagande och det är egentligen inte bara att medel utan ett mål i sig. Jag kopplar gärna samman entreprenörskap och företagande med frihet. Min dröm är att ha nått det ekonomiska stadiet där jag faktiskt får den tiden jag behöver för att utveckla grymma tjänster på nätet eller varför inte i verkliga livet. På vägen dit har ju egentligen redan börjat, framförallt med matematikvideo, men även med en del andra sajter av varierande kvalitet. Just nu är det mest som en extra ekonomisk krydda men förhoppningen är att det någon gång skall kunna bli en heltidssysselsättning.

#4 Långsiktigt goda aktieinvesteringar
Jag har egentligen redan nämnt det i den första punkten. Men en stor del i planen är också att göra goda och långsiktigt lyckosamma investeringar i aktier. Delvis genom att utnyttja konjunkturernas svängningar men också genom att investera i stabila och stigande aktier. Jag har ju också ett ganska stort intresse för aktieanalys och tycker att det är kul. Sedan hur bra aktieinvestare jag egentligen är undrar jag ibland. Men man lär sig så länge man lever.

Så, Voilá, detta är min något otydliga plan/ToDo-lista/livshållning för att nå miljonen. Jag hoppas att den skall bära mig dit jag vill inom inte alltför många år. På vägen skall jag lära mig mycket nytt och framförallt ha roligt. Har du en plan?

Läs också:
Börja spara nu - inte sedan
Passiv inkomst - en möjlighet?
Nybörjare aktier

3 kommentarer:

JobbochFirma sa...

Jag har en plan!

Eftersom jag är en person som gillar både hängslen och livrem så har jag flera ben som ska promenera mot miljonerna.

Sparande: Min anställning gör att jag har en årlig ökning av min nettoförmögenhet på ca. 180 000. Det ger mig första miljonen inom tre år.

Investeringar: Har bara en fjärdedel av min förmögenhet på börsen eftersom jag är lite orolig just nu. Det är dock meningen att värdeökning, utdelning och mina ränteinkomster ska ge lite tillskott.

Företagen: Har en enskild firma och ett handelsbolag med hyfsad tillväxt som redan nu har ett icke försumbart värde. Just nu är det expansion som gäller men senare kan de även ge tillskott i den privata kassan.

J sa...

Bra och trevlig läsning. =) Tror att det är en bra och sund idé att ha flera ben att stå på, själv har jag ju investerat allt jag äger och har i företaget, men där har vi ju en hävstång som heter duga när det väl lyfter. Vågar man fråga hur nära miljaunen du är nu..? ;)

inte miljonär än sa...

JobbochFirma: Du är inte ensam om att gilla hängsle och livrem! Även jag har en liknande filosofi även om målet är att kunna försörja sig på egen hand.Vad är det för firma du driver om man får fråga?

J: Ibland får man anstränga sig och skriva ngt trevligt oxå.. haha ;)

Självklart får man fråga hur när jag är! Svaret håller jag dock borta från offentlighetens ljus ;)