Det nya investeringssparkontot ~ Mot miljonen

fredag 18 februari 2011

Det nya investeringssparkontot

Jag har ägnat lite tid åt att förstå det nya investeringssparkontot för att kunna få en bra bild av vad som väntar 2012 då detta troligen införs. Är själv nöjd med kapitalförsäkringen men inser att man mer eller mindre kommer bli tvingad att gå över till denna nya sparform.

Sparkontot, Politik och skatter

När man läser uttalanden och intervjuer med vår finansmarknadsminister Peter Norman så inser man ganska snart att målet med denna nya ekonomipolitiska reform är att öka skatteintäkterna från värdepappershandeln som de senaste åren alltmer flytt in i försäkringar på grund av de gynnsamma skattesatserna i dem och att man slipper böket med K4 blanketten varje år. Så jag antar att denna reform görs för att erbjuda något liknande som den oerhört populära KF:en men att staten ändå skall få en del av kakan. Själv vet jag inte var jag står ännu gällande om jag gillar det som händer eller inte. Framtiden lär utvisa (självklart) om detta är rätt väg att gå.

Investeringssparkontot - De viktigaste skillnaderna

För dig som ännu inte har haft till eller ork att sätta dig in i denna typ av portfölj att placera värdepapper i så sammanfattar jag här vilka punkter som jag tycker är de största skillnaderna både mot det traditionella VP-kontot och kapitalförsäkringen.
  • Du kommer inte att behöva deklarera dina aktie- och fondaffärer i investeringssparkontot precis som i en kapitalförsäkring. Detta välkomnar jag verkligen då jag gillar att slippa lägga tid på K4 blanketten och istället koncentrera mig på bra affärer.
  • Det läggs in en spärr kvartalsvis så att man inte kan flytta ut pengar från kontot för att slippa skatt. Detta gör man ju nu med kapitalförsäkringen vid årsskiftet och kan därmed nolltaxera sitt aktieinnehav om man vill. Det är förstås trevligt för den enskilde spararen men jag förstår denna ändring ur statens synpunkt.
  • Skatten beräknas på ett liknande sätt som i en kapitalförsäkring men blir troligtvis något högre. Av det jag läst gäller att schablonen beräknas på 30% av statslåneräntan + 0,75 procentenheter (I en KF är schablonen 27%).
  • Du kommer att stå som en "riktig" ägare i dina innehav.
Man menar även från statens håll (dvs finansmarknadsministern och hans chef Anders Borg) att man gratis skall kunna flytta över sina värdepapper från ett VP konto men däremot inte från en kapitalförsäkring. Detta kan jag dock med säkerhet säga att jag inte gillar alls! Man kan förstå att staten vill få ur kapital från (nästintill) skattebefriade försäkringar men jag kan överhuvudtaget inte förstå varför man som småsparare skall straffas för denna övergång! Det är ju mer eller mindre en självklarhet att man som småsparare hellre har pengarna i en KF idag så varför krångla till övergången Peter Norman?

Läs också:
Avanza, nordnet eller Aktieinvest

10 kommentarer:

Anonym sa...

Inte konstigt att det inte blir "gratis" att flytta från kf till investeringssparkontot. Ska staten betala courtagen för att innehaven flyttas från en ägare till en annan (från försäkringsbolag till privatperson)?

Med ett vanligt vp-konto så borde det kunna vara så att innehaven flyttas direkt utan försäljning och utan medförande courtagekostnader.

inte miljonär än sa...

Anonym: Intressant tanke och jag tycker inte heller att staten skall betala för denna övergång. Möjligtvis vore det intressant med en diskussion från både staten, banker och försäkringsbolag om man inte kunde göra en lösning för detta. Nu sitter jag varken som politiker eller i närheten av "maktens centra" men jag hade uppskattat en sådan lösning i alla fall.

Anonym sa...

Det nya investeringssparkontot blir en flopp om de inte gör om förslaget.
KF har bara varit intressant de senaste två åren pga den låga räntan.
När statslåneräntan normaliserats tror många går tillbaka till det gamla systemet.

Anonym sa...

Vill försäkra mig om att jag fattat det rätt:
-Man kommer kunna flytta över pengarna från KF till ISK, men det kommer att dras en avgift för detta?

Sjysst blogg btw. :-)

mvh/Patric

nisse sa...

Eftersom Sverige har en av de högsta kapitalbeskattningarna av OECD länderna tycker jag att det vore bättre om staten lade ner mera krut på att harmonicera dessa skatter.Sveriges aktieägare är missgynnade jämfört med utländska aktieägare.Detta kommer i det långa loppet göra att ägandet av bolagen hamnar i utländska händer.Det är då stor risk att även huvudkontoren hamnar där.Besluten om var investeringarna skall hamna kommer då att missgynna Sverige.

inte miljonär än sa...

Patrik: Jag är relativt säker på att det kommer att fungera ungefär så här i övergången om nuvarande förslag klubbas igenom:

Eftersom kapitalförsäkringen kommer att beskattas högre än investeringssparkontot kommer den som vill ha den lägsta skatten att bli tvungen att först sälja hela sitt innehav i kapitalförsäkringen (med courtage vid försäljning) för att sedan överföra pengarna till ett investeringssparkonto och där köpa upp innehavet igen (med courtage återigen). I nuvarande förslag skall denna överföring dock vara avgiftsfri om man gör den från ett VP men alltså inte från en KF.

Det jag uttrycker ett önskemål om i artikeln ovan är alltså följande: Om förslaget skall bli omtyckt av investerarna bör man ha samma skatt som vi har nu i en KF och möjliggöra en flytt av sparform utan avgifter = courtage!

Anonym sa...

Usch vad ni [=överlag många svenskar] är bortskämda! Det Svenska imperiet föll sönder just p.g.a. lata/bortskämda,otaksamma, svenskar, som gnällde om skatter, och lät militären sönderfalla.

En KF är en FÖRSÄKRING! Självklart kan du INTE överföra aktier från den. Kan du överföra aktier direkt ur en pensionsförsäkring? SVAR: NEJ!

"(nästintill) skattebefriade försäkringar" : Du kunde själv ha räknat 1+1 = ? Sluta kvida om courtage, du [och andra] visste precis vad det handlar om.

Jag menar, seriöst, hur dyrt är 39 kr i courtage , för att sälja KF-aktier? Hur girig/snål kan man bli för h-e!

Förövrigt anser jag att hela ståhejet med KF/ISK är överdrivet. Politikerna vill ha pengar, det är syftet med det nya förslaget.

Dessutom lär statslåneräntan bli betydligt högre i framtiden. Hur glada är ni KF:are när statslåneräntan blir över 5% och "avgiften"+0,8% över två procent? Då blir KF:en plötsligt kanske t.o.m. mindre förmånlig än en vanlig depå!

Ogillar du verkligen de svenska skatterna, då är det värt att fundera över en flytt utomlands. Skattetrycket i Sverige är fortsatt närmare 50%, trots Alliansens styre. Du kan i framtiden glömma "(nästintill) skattebefriade försäkringar"!

inte miljonär än sa...

Anonym: Hela den här bloggen handlar om att vara allt annat än lat, dvs ta tag i sin ekonomi, bygga tjänster, lära sig mer om sin ekonomi, skatter, tycka och påverka och därefter välja rätt väg för att skapa en bra privatekonomi. Ställer mig också frågande till vad som avses som det "svenska imperiet"?!

Anonym sa...

Jag kanske utryckte mig difust, men poängen är att det är onödigt att snyfta om relativt låga courtage-kostnader. Det kunda vara betydligt värre.

Förövrigt syftar jag på stormaktstiden (16-1700-talet) och övergången till frihetstiden, då den svenska militärmakten de facto vittrade sönder.

www.avanzabank.se/hemberg sa...

konto med låg skatt är det som växer absolut snabbast just nu. Både i januari och hela förra året. /c

http://blogg.avanzabank.se/hemberg/2011/02/21/lag-skatt-lockar-fler/