Avanza, nordnet eller Aktieinvest ~ Mot miljonen

tisdag 1 februari 2011

Avanza, nordnet eller Aktieinvest

Jag har den senaste tiden undersökt mycket priser på olika typer av försäkringar, så även för de populäraste nätbankerna. Här sammanställer jag de olika priserna hos Avanza, nordnet och Aktieinvest för kapitalförsäkringar och hittar en hel del avgifter som jag inte förstår.

Jag är själv kund hos Avanza och kan deras system bäst. Som om du använder Nordnet eller aktieinvest och hittar felaktigheter här så är det bara att kommentera dessa fel. När man är kund hos en bank lär man sig ju den allra bäst. Eftersom denna artikel framförallt behandlar avgifter på courtage så kan du alltid läsa mitt inlägg om placeringskostnader för att se hur mycket dessa verkligen gör i slutändan.

Priser hos Avanza

Avanza Bank har ganska många olika abonnemang och jag gjorde själv misstaget att länge vara så kallad premiumkund. Enligt min mening är det bättre att välja Avanza Bas eller Avanza Mini då man då får ganska mycket lägre courtage. Avgifterna för en kapitalförsäkring blir följande hos Avanza:
  • Avanza Mini: Här hittar man kontot med absolut lägst courtage nämligen på 9kr. Det fungerar så att man kan alltid kan uppgradera det till Bas eller Premium men man kan aldrig göra tvärtom. Så vill du inte ha en kapitalförsäkring (fungerar inte där) eller om man bara handlar med svenska aktier kan detta vara en bra start.
  • Avanza Bas: Nästa nivå hos Avanza är det som kallas för Avanza Bas. Här kan man ha en kapitalförsäkring och courtaget är 39kr. Det är detta som jag själv använder.
  • Avanza Premium: I ett premiumkonto är courtaget 99kr men om man gör väldigt mycket affärer kan detta löna sig ändå. Den procentuella maxgränsen för courtage blir lägre om man gör stora inköp nämligen.
Själv är jag en ganska nöjd kund hos Avanza och har inga planer på att lämna banken. Tycker att det är bra service och en helt ok hemsida även om den känns lite rörig i vissa delar. Vad tycker ni om Avanza?

Ta själv en kik hos Avanza här.

Priser hos Aktieinvest - Bra för månadsspararen

Aktiespararnas mäklarsajt Aktieinvest.se har väldigt många olika typer av abonnemang där denna nätmäklarare framförallt passar för dig som skall månadsspara!
  • Aktieinvest Bas: Det är detta abonnemang som passar bäst för dig som vill månadsspara då man där kan göra så kallade andelsbelopp vid insättning. Gå till Aktieinvest Bas.
  • Aktieinvest Bas Extra: Här är courtaget 0,08% men lägst 99kr när man köper hela aktieslag. Gör man andelsorder blir det istället 30kr +1% vilket passar bra om man gör mycket små inköp.
  • Aktieinvest Kapitalförsäkring: Är egentligen samma sak som Bas och Bas Extra med samma avgifter förutom att det är inom en kapitalförsäkring med de fördelar denna ger.

Priser Hos Nordnet

Om Avanza är rätt okej enkelt att hitta prisuppgifterna och aktieinvest rätt svårt så är Nordnet föredömligt enkelt att förstå upplägget hos. Här har men enkelt nog tre olika typer av konton som passar för oss småsparare:
  • Minidepå: Courtaget är här 39kr, exakt samma som hos Avanza Bas.
  • Standarddepå: Här är Courtaget 99kr, samma som Avanza Premium.
  • Kapitalförsäkringsdepå: Här är Courtaget 99kr, Något sämre än möjligheten hos Avanza att ha en kapitalförsäkring men med courtaget 39kr.
Nordnet och Avanza liknar varandra väldigt mycket i upplägget. Jag har också kompisar som är kunder hos Nordnet och är mycket nöjda med det. Om jag har fattat det hela rätt så verkar det dock gå att få bättre courtage inom en kapitalförsäkring hos Avanza än vad det i nuläget går hos nordnet.




Avanza, Nordnet eller Aktieinvest - några tankar

Jag tycker både Nordnet och Avanza verkligen är moderna banker som sätter spararen i fokus. Nöjda kunder som tjänar på att ha sina pengar hos dem skapar ju också vinst hos banken. I det här inlägget har jag inte ens berört storbankerna som inte förtjänar någon slags uppmärksamhet i den här bloggen överhuvudtaget för tillfället. Aktieinvest är den bank som passar allra bäst för dig som vill månadsspara mindre summor i aktier.

Läs också:
Bästa rändefonden
Veckans inlägg - Allemanskontot och annat
Aktiehandel - att snitta ner sig

*Update: Det visade sig att även tex Avanza har en liknande avgift efter kommentar till detta inlägg! Rör alltså endast nytt lösen och inte byte av lösen!

13 kommentarer:

Gustav sa...

Hej, även Avanza tar faktiskt ut en avgift för att du ska erhålla ett nytt lösenord, 49:- om du har bas eller premium.

Jag tilltalades länge av AndelsOrder och hade tänkt öppna en extra depå där jag någon gång per år köpte småposter i aktier på NYSE, Frankfurt, London osv. Det som till slut gjorde att jag avstod var att de tar ut en depå-avgift om man inte gör tolv affärer per år.

Anonym sa...

Angående avgift för lösenord, så är det väl bara om man glömt bort sitt lösenord och ett nytt måste skickas ut per post som det kostar något.
Att byta är gratis.

Ang. Aktieinvest är det många konstiga avgifter att hålla reda på. Dessutom är sajten tråkig och gammal.
Gillar man andelsorder är Handelsbankens AktieSpar att föredra, med lägre priser.

David sa...

Avanza (mini) har gjort jobbet med en jämförelse mellan olika aktörer, skickar med länk nedan.

Verkar stämma bra med din bild, även då Avanzas är en partsinlaga och att det därmed vore konstigt om de inte framstod som bäst i deras egen undersökning:

https://www.avanza.se/mini/hem/jamfor_oss/

inte miljonär än sa...

Hej Gustav/Anonym! Jag hade på känn att jag hade missat något med just den avgiften. Får uppdatera bloggposten så att jag inte skickar ut felaktigheter om något av ovanstående bolag. Jag tycker alla tre är bra alternativ från storbankerna. Hade också missat att avanza hade samma avgift! Men bra att det endast är då man vill ha helt nytt (antar att det rör ett nytt kontoavtal eller...)

Anonym: Håller med om att aktieinvest sajt är mindre bra. Särskilt att det var rent ut sagt bedrövligt svårt att få svar på en så enkel sak som att ta reda på grundläggande avgifter på olika typer av handel/courtage osv. Det är säkert så att det finns där gömt i någon pdf men jag har redan alltför lång tid åt att leta. Det borde vara en självklarhet att det står utskrivet klart och tydligt!


David: tack för länken! Lägger in den i inlägget också

Jonas sa...

Jag kör en KF i Nordnet och en på Avanza. På Nordnet lägger jag alla utländska aktier då de har lite bättre utbud och avgiften är samma som hos Avanza för utlänska aktier.

Anonym sa...

Nordnet har även en lågcourtage site "Nordnetdirekt" som erbjuder de flesta tjänster. Är dock fristående från Nordnets standardsida.

inte miljonär än sa...

Jonas, tack för bra tips!

Anonym: Visste inte att Nordnet hade en lågcourtagesite. Bra info, tackar för den!

Pengar-eller-livet sa...

Angående priser mm om Aktieinvest kan du alltid kolla in mitt inlägg om Aktieinvest - användarrecension.

Där finner du länk till var du finner prislistorna.

inte miljonär än sa...

Pengar eller livet: Tack för ditt inlägg och länken till prisuppgifterna. Som sagt, det är ju alltid lättare att få riktigt bra koll på hur en tjänst fungerar om man själv är kund där. Personligen är jag ju mycket nöjd avanzakund (även om jag måste kolla in nordnets möjligheter att köpa internationella aktier) så jag har inte järnkoll på aktieinvests alla priser. Så tack för länktipset!

Öisaren sa...

Är man medlem i Unga aktiesparare (<30år) får man bra rabatter:
Hos Nordnet är courtaget 29kr/0.06% vilket är grymt bra.
Hos aktieinvest månadssparar man i aktier helt courtagefritt via autogiro. Det enda aktiesparandet som är helt gratis vad jag vet :) Håller med om att sidan är omodern men den fungerar och mitt sparande där är långsiktigt så jag loggar sällan in.

Tror även man får rabatter som vuxen medlem i Aktiespararna men vet ej hur mycket. Tycker även det är bra att stödja en organisation som kämpar för oss småsparare!

inte miljonär än sa...

Hej Öisaren! Tack för bra input och information från någon som är kund hos aktieinvest!

Anonym sa...

Har Aktieinvest, Nordnet och SaxoEbank (f.d. E*trade). Eftersom saxoebank är dansk följer de regler som är satta av den danska finansinspektionen. Detta upptäckte jag när jag försökte köpa mer av en USA-aktie som jag köpt under E*trade-tiden. Det fick jag inte göra eftersom jag inte hade ett avtal om handel med komplexa instrument. Aktien ifråga var en av de mest kända 'closed-end-fund'
Powershares High Yield Equity Dividend Fund (ticker: PEY). Det hjälpte inte att jag förklarade att det närmast är att likna vid ett investmentbolag - ingen hävstång eller något komplext där.

På Nordnet handlar jag CEFer utan problem.

Alltså: Är ni intresserade att handla på de amerikanska börserna
och vill sprida riskerna med closed-end-funds så undvik SaxoEbank om ni inte vill göra det möjligt att handla med andra komplexa instrument från depån (vilket jag avstår ifrån då av säkerhetsskäl)

Anonym sa...

Bra artikel. Jag tycker faktiskt Avanza har haft för mycket problem på sistonde. Börjat handla mer på min depå på Nordnet med stabilare system och trevlig service.