Veckans Aktieåsikter - Märkliga avgifter & H&M ~ Mot miljonen

söndag 30 januari 2011

Veckans Aktieåsikter - Märkliga avgifter & H&M

Sitter och skriver detta en lördag kväll i väntan på att några megapotatisar skall blir färdigbakade i ugnen. Under tiden ugnsvärmen gör sitt har jag surfat runt och plockat fram lite bra inlägg om aktier/företagande som jag stjärnmärkt i RSS läsaren.

Tidigare har jag varit ganska trogen publicerare av veckans inlägg men eftersom jag blev trött på det men ändå tycker att det fyller en funktion så gör jag här ett försök till förnyelse och kallar det..... trumvirvel... Veckans aktieåsikter!

H&M och rapporten
H&M gjorde marknaden besviken i veckan med en rapport som kom in lägre än vad man förväntade sig. Kursen dök rätt rejält ner mot 210 och jag passade då på att köpa lite mer. Blev väldigt nöjd med det då jag tyckte att rapporten var eeeh.. spännande. Kanske inte siffrorna just idag (det var något om inköpspriser, bomull och grejer) men kolla in hur många nya butiker och marknader som de redan etablerat sig på och är på väg in i. Nästa år blir det 250 nya butiker och satsning på näthandel. Visst kan man oja sig över tillfälliga prisökningar som drabbar företaget. Men jag investerar inte i bolaget på kort sikt utan på lång sikt. Och då tyckte jag att det var en allmänt intressant rapport från företaget där det finns fortsatta förhoppningar på en årlig tillväxt runt 10 - 15%. Så jag köpte helt enkelt mer aktier. Om du vill läsa mer om rapporten kan man läsa något av följande inlägg:
Märkliga avgifter hos Aktieinvest?
Jag är ju inte själv kund hos aktieinvest så följande åsikt kan vara fel pga att jag helt enkelt har fattat fel, det har hänt otaliga gånger förr ;). Men när jag satt och letade priser på deras hemsida då jag tänker publicera en prisjämförelse mellan Avanza, Nordnet och Aktieinvest här på bloggen hittade jag några rätt märkliga avgifter. Så denna länk och åsikt är bara min egen men hör på det här: Om man vill byta lösenord hos denna bank får man slänga upp 50 kronor för detta. Och det var inte den enda avgiften där. Som jag ser det nu så ligger aktieinvest långt efter både Avanza och Nordnet vad det gäller tydlighet i abonnemangsformer och priser. Men som sagt, jag kan ha fattat fel... Man kan även läsa:
Dokusåpan Storbanker
Jag vet inte i hur många inlägg jag har ojat mig över våra storbanker i detta avlånga land. Kanske beror det på att jag någonstans önskar lite förändring men att tro att de överhuvudtaget ägnar en sekund åt denna lilla ekonomiblogg är nog att överskatta min förmåga. I alla fall så tycker jag att man kan läsa Herr - K´s (a.k.a smart privatekonomi) inlägg om sitt senaste möte med storbanken.

Privatekonomi och Matematik i skolan
Jag vågar knappt börja på den här åsikten då det är något som jag verkligen har en maaaassa åsikter om (ja, jag är matematiklärare och intresserad av ekonomi). Borde egentligen skriva ett helt inlägg om saken. Men Stockman skrev en intressant artikel om privatekonomi verkligen skall vara ett skolämne som är värt att läsa. Det hela är väldigt intressant då man verkligen kan fundera på hur mycket skolans ämnen kan/bör ta upp. Själv ser jag det i alla fall som naturligt att man integrerar ekonomiska perspektiv i matematikundervisningen. Läs gärna:
Skall privatekonomi vara ett skolämne? - Stockman

Ikea, Kamprad och skatten
Alla som driver företag i det här landet vet att minst hälften av vinsten försvinner rakt in i statens kassa. Detta kan man förstås göra några dribblingar med bara man har tillräckligt med kunskap eller tillräckligt med pengar för att köpa in den kunskapen. Uppdrag Granskning drog i veckan igång en granskning av Ingvar Kamprads bolagsbygge och även om jag tyckte att dokumentären var lite sådär så var poängerna i denna intressanta. Kan ändå rekommendera att kolla på denna:

Made in Sweden - Uppdrag Granskning

Mina inlägg sen sist:

2 kommentarer:

Scandinavian Spruce sa...

Bra sammanfattning av H&M. Jag gjorde några egna reflektioner på min blogg. Jag har även hittat en annan amerikansk retailer som ser attraktivt värderad ut. Vad tror du om den senare?

// S


http://scandinavianspruce.blogspot.com

inte miljonär än sa...

Tack för det!

Kollade in ditt inlägg, tack för bra artikel