Mina Ekonomimål 2011 ~ Mot miljonen

tisdag 4 januari 2011

Mina Ekonomimål 2011

Så här i början av året handlar många bloggposter om mål och förhoppningar inför det stundande året. Själv hade jag märkligt svårt att sätta ordentliga ekonomimål i år. Kreativiteten, eller kanske förhoppningarna, bubblar inte inne pannloben, snarare har jag ganska lågt ställda förväntningar på året. MEN, det är alltid bra att sätta upp rimliga mål och försöka nå dem så jag satte mig ändå ner och tänkte och ut kom detta blogginlägg.

Aktier
Eftersom den största delen av min värdepappersportfölj består av aktier så är det förstås mest intressant för mig personligen. Jag tror att en rimlig avkastning under detta år kan vara mellan 10 - 20%. Nu är det ju omöjligt att sia om, vad som helst kan ju hända, så det är svårt att sätta ett mål här. Det är ju orimligt i sin egen natur. Det är nog mer en förhoppning att nå mellan 10 - 20 % avkastning år 2011.

Fonder
Just nu fyller jag inte på något alls i aktiefonder utan planerar istället att öka i räntefonder (läs inlägget om Bästa Räntefonderna) Vi har ju nått en bit upp i konjunkturen och jag satsar hellre på lågt värderade enskilda aktier än breda indexfonder i detta läge. Så ett mål är att buffra upp i räntefonder under året.

Mitt sparande
Det här året skall jag försöka att spara 20% av min lön varje månad. Det är ungefär vad jag gjort under 2010 och är ganska rimligt för mig personligen och min och sambons livssituation. En intressant sak med sparande när man väl hållt på några år är att allt går snabbare och snabbare. Det är ju som sagt lika svårt att dubbla 10 000 kronor som att dubbla 100 000 kronor på värdepappersmarknaden. Men ju mer du har där och ju mer medveten du är om ekonomins naturliga svängningar desto lättare blir det. Vad vill jag säga med detta? Jo att sparande kan vara oerhört segt innan man fått upp en respektabel summa och vant sig vid att alltid lägga undan pengar. Men ju längre man hållt på desto bättre rullar det på. Kanske kan vara en motivationshöjare för någon därute?

Semi-Passiva Inkomster
Eftersom jag själv också håller på att bygga upp ett litet mini-imperium i form av utbildningssajter/försäkringssajter/aktiesajter så är förstås ett mina ekonomimål tätt sammankopplade med mina företagarmål och passiva inkomster. Det skulle vara kul att kunna dubbla eller tredubbla inkomsterna för detta under året. Målet får ändå bli att minst dubbla inkomsterna här. Det känns inte heller orimligt i dagens läge.

Slutligen, har DU några ekonomiska mål under året? Har du skrivit ner dem? Vad förväntar du dig inför året?

Läs också:
Det är dyrt med bil
ROE - Hur går det med lönsamheten?


6 kommentarer:

40procent 20år sa...

Tja!

Önskar god förtsättning och det kul att du har detaljerade skrivna-mål och del-mål.

Några ekonomiska mål - 2011??

Många..allt för många :).. Tanke på att jag brukar vara tidsoptimist så har jag lärt mig att alltid vara flexibel med målsättning!

Vi får hoppas för ett bra börsår - 2011 ( dvs, lågvärderingar :)

Mvh
4020

inte miljonär än sa...

Hej 4020!

Detsamma till dig önskar jag!

Ja en förhoppning är ju förstås att några riktigt bra aktier sjunker helt omotiverat men med bibehållen vinst och höga utdelningar! ;-) Men så lätt är det väl inte att lura marknaden kanske...

J sa...

Kommer förmodligen trycka in nästan allt jag äger och har i företaget, och satsa på att få tillväxt där. Mer slit för mig, men potentiellt vansinnigt stark tillväxt =)

inte miljonär än sa...

J: Det där är mycket intressant tycker jag. Jag minns ett föredrag jag såg en gång med Buffet där han ställde en fråga till ett gäng studenter i samlingssalen: Vilken av dina studiekamrater skulle du kunna satsa alla dina pengar på? Dvs satsa på den människa som du tror kan skapa mest avkastning på dig själv. I viss mån kan man ju överföra detta resonemang även till sig själv.

Dvs om du tror att du kan ordna bästa avkastning på dina pengar genom att satsa dem på dig själv i företagandet måsta detta vara mycket effektivt!

Sten sa...

Har för mig att du tidigare nämnde bokföring och övergripande svårighet med begreppsapparaten.

Har hittat en 7-min video som är mycket "down to earth" och väl värd att titta på

http://www.youtube.com/watch?v=4nreD7b8Ugg&feature=player_embedded

inte miljonär än sa...

Hej Sten, tack för tipset, det var rätt enkelt och kort!