Konjunkturen - Januari 2011 ~ Mot miljonen

söndag 16 januari 2011

Konjunkturen - Januari 2011

Jag har spenderat en vecka utan tillgång till nätet (har varit på lärarmässa i London) och satte mig under söndagen och kikade över det ekonomiska i livet. Den här gången innebar det att även fundera över var någonstans i konjunkturen vi är just nu.

Jag har en mycket enkel syn på börsen och när man ska och inte ska dunka in sina surt förvärvade pengar på denna. Jag har läst blogginlägg som fördjupar detta på ett mycket bra och avancerat sätt över längre tid men själv känner jag mig inte tillräckligt nationalekonomiskt bevandrad för att orda så mycket över detta. Istället förlitar jag mig till enklare resonemang utifrån börsklimatet, aktiespararna och genom att observera nyheter och händelser i media.

Läser aktiespararnas nyhetsbrev och där hade de en intressant artikel om starten på det nya börsåret. Man publicerade bland annat följande diagram över stockholmsbörsen:Om man skulle sammanfatta den artikeln på några få rader skulle det bli ungefär så här:
  • Optimismen är allmänt ganska stor, dvs få vill sälja men många vill köpa.
  • Osäkerheten på Europabörserna har minskat då vi har glömt bort skuldkrisen efter att det har gått några månader. (Men den har ju knappast försvunnit för det..)
  • USA växer sig lite starkare bland annat för att Obama fortsätter att förlänga skattelättnader och jänkarna kan fortsätta konsumera.
Man är i artikeln alltså ganska positivt inställd till börsklimatet under året. Visserligen varnar man för att positiviteten också medför en större risk för rekyler men ärligt talat tycker jag att optimismen lyser igenom för starkt för det.

Vad tror jag själv?
Så över till spekulation och gissningar. Själv vet jag inte vad jag skall tro. Jag är inte jätteoptimistisk inför året. Jag tror att den kommande floden med årsredovisningar som står inför dörren kommer att ge oss en bättre bild vad vi har att vänta oss. Inte minst kommer alla VD uttalanden generellt sett ge en bättre bild inför framtiden än enstaka uttalanden från journalister och media (eller bloggare för den delen). 2010 tyckte jag själv gick långt bättre än vad jag själv förväntade mig så 2011 kan säkert också vara ett år av uppgång om än långt ifrån de uppgångar som vi hade 2009.

Det handlar nu i detta läge, tror jag, att allt mer säkra upp vissa delar av tillgångarna. Och det man ändå sätter in på marknaden vill i alla fall jag sätta in i stabila företag med goda utdelningar, bra vinsttillväxt över lång tid och där inga större orosmoln finns i sikte. Det har ju blivit allt svårare att hitta riktigt lågt värderade aktier.

Vad tror du om börsåret? Kommentera gärna!

Läs också:
Historisk börsutveckling
Konjunkturen november 2010
Bästa rändefonden

2 kommentarer:

Spartacus sa...

Lite guppigt men +5% För 2011 är min gissning.

inte miljonär än sa...

Låter i alla fall inte som en katastrof om du får rätt ;-)

Den som lever får se....