Börja spara i aktier ~ Mot miljonen

torsdag 20 januari 2011

Börja spara i aktier

Jag har den senaste tiden hamnat i en del situationer där man diskuterat hur man kommer igång med att börja spara i aktier. Anledningen är inte att jag själv undrar utan att andra funderar på detta.

En insikt man får är att det sällan är funderingar kring fundamentala begrepp som P/E, kassaflöde eller margin of safety som snurrar runt hos den som vill påbörja processen att investera i aktier. Snarare verkar det vara många praktiska frågor kring skatt, hur handeln rent praktiskt fungerar samt en smula ångest över mängder av nya och okända ekonomiska begrepp.

Börja Spara i aktier och Aktiekunskap.nu

Nu är det så här att jag sedan tidigare äger en sajt om aktiekunskap där jag publicerat en del artiklar om framförallt nyckeltal och hur dessa beräknas (senast en artikel om P/B talet). Eftersom jag inte tänkte tråka ut bloggens läsare med alltför grundläggande information om aktier så tänkte jag skriva en liten nybörjarserie på aktiekunskap.nu om just detta. Jag hoppas att det kan hjälpa många som rent praktiskt verkligen vill börja komma igång med aktiesparande.

Anledningen till att jag ändå skriver detta här är för att det kanske finns någon som sitter på några idéer därute framför datorn vad som skulle vara bra information för någon som vill komma igång. Eller så är du själv ny på aktier och frågorna snurrar i skallen? ;-) Så om du/ni har några idéer är det bara att använda kommentarsfältet här nedan alternativt maila till info [at] aktiekunskap.nu så skall jag säkert kunna producera lite bra material!

Börja spara i Aktier och min egen väg dit

Själv har ju varit i precis samma process som många andra att gå in i den ekonomiska begreppsförvirringen i början av min lilla aktiekarriär men det är ändå märkligt hur snabbt man glömmer av vilka svårigheter man har gått igenom. Men när jag drar mig till minnes så var det nog skatten som var den första grejen jag verkligen hakade upp mig på. Jag har alltid haft ett slags ambivalent skräckförhållande till skatteverket på något vis, kapitalförsäkring är en räddning... :-)

Läs också
Kapitalförsäkring: För- och nackdelar
Börja spara nu - inte sedan

6 kommentarer:

Miljonärsmamman sa...

Tack för tekniskt info och jag gillade aktiekunskaps-sidan! Den var lätt att förstå.
/Miljonärsmamman

inte miljonär än sa...

Hej Miljonärsmamman!

Vad bra att du gillade aktiekunskapsidan! Jag har ju ett mål just nu att jag skall kunna bygga upp ett material där som hjälper de som vill börja att spara i aktier på ett bra sätt.

Antar att det är lika bra att börja nu så länge man kommer ihåg alla frågor som snurrade i början av sina aktieinvesteringar!

Säg gärna till om det är något som du saknar!

Anonym sa...

Tack för en bra läsning =) Uppskattade den nya siden, den var väldigt lärorik för en som är relativt ny inom aktier=D

MVH Joel!

inte miljonär än sa...

Hej Joel!

Vad bra att du uppskattade den. Jag skall försöka göra många bra guider för nybörjare på aktier där som verkligen är på en basic nivå. Hör gärna av dig om du har några frågor så kan jag försöka fylla på kunskapen för de som skall sätta igång med aktiesparandet!

bottomreached sa...

Ett annat tips är bli aktiv på någon site för aktiesparare. Tex bottomreached.se som är en site för fokuserad på "crowd-sourcade" aktietips på Stockholmsbörsen.

inte miljonär än sa...

Hej Bottomreached!

Det kan vara ett bra tips att vara engagerad i forum och liknande. Det som jag ibland tycker är att man kan bli lite stressad när man är ny på aktier av andra på forum. Själv gillar jag ju att ta det lugnt och inte stressa. Då gör jag bättre investeringar i aktier. Kanske att det är en bra nivå på ert forum?