Läsarnas börsvinnare – Hur går det? ~ Mot miljonen

torsdag 9 december 2010

Läsarnas börsvinnare – Hur går det?

Det närmar sig tiden att runda av året och redan nu tänkte jag kika på undersökningen Läsarnas Börsvinnare 2010 som genomfördes i början av året och hur det egentligen går för dessa aktier:

Fortnox
Som vinnare i undersökningen blev den lilla molntjänsten Fortnox och deras aktie. Så hur har det gått för denna? Det visar sig att den gått från cirka 2,50 kronor till dagens kurs på 2,35. Visseligen har den ett årshögsta på 3,05 men om inte något drastiskt händer så har den istället gått ner några procent. Det som händer just nu i Fortnox är väl att man framförallt satsar på utlandet i bolaget fortnox international. Jag äger själv en liten andel i bolaget och håller mig för tillfället neutral till investeringar.

Tricorona och SSAB
Som delade tvåor i undersökningen kom Tricorona och SSAB och även här blev framtiden något annorlunda än vad många trodde. Tricorona köptes upp för 30% över aktiepriset och det blir därmed svårt att mäta hur det egentligen gick för aktien. SSAB har backat cirka 15% sedan årsskiftet och det är ju ganska mycket sämre än stockholmsbörsen i sin helhet som ju gått upp med 20%. Själv ägde jag ju Tricorona och gjorde en trevlig vinst i den aktien. Mindre bra har det ju gått för SSAB….

Hennes & Mauritz
Alla ekonomibloggares stora älskning Hennes och Mauritz (även min) kom trea i undersökningen och är den aktie på ”topplistan” som det har gått bäst för. Aktien ligger i linje med börsen som helhet och har gått upp cirka 20%.

Att hitta börsvinnare?
Jag gillar egentligen inte att gissa börsraketer. Jag är långsiktig i mina innehav och tycker att man bör bedöma en aktie ur ett längre perspektiv. Om man inte är en riktig fena på teknisk analys (vilket jag INTE är) bör man istället titta på hur ett företag har presterat fundamentalt på ett längre perspektiv. Den här undersökningen gjordes framförallt för att det kan vara lite kul att spekulera och bör som spekulation tas med en nypa salt.

Nu får vi se vad 2011 har i beredskap för oss!

Läs också:
Owner Earnings
Margin of safety
Soliditet

Inga kommentarer: