Kanon och kalkon - mitt Ekonomiår ~ Mot miljonen

måndag 20 december 2010

Kanon och kalkon - mitt Ekonomiår

Det börjar närma sig sammanställningarnas och listornas tid och jag gör här min första av det slaget. Kanon och kalkon i mitt ekonomiska år.

Kanon 1 – Gummit regerar i avkastning
Precis som år 2009 så var det gummit som stod för den bästa avkastningen i min portfölj. I år har min Trelleborgsaktier gått upp med 55%. Jag misstänker att det även 2011 kommer att vara en bra aktie.

Kalkon 1 - SSAB
Jag trodde ganska mycket på SSAB inför det här året men det visade sig vara svårt att sälja svenskt stål till bra priser (prisdumpning…) år 2010. Nu har visserligen aktien vänt från bottenkänningar kring 79 kr/aktie till dagens kurs på 96. Men det är ändå årets sämsta affär (just nu). Jag håller ändå kvar vid mitt innehav och håller tummarna för att 2011 skall gå i stålets tecken.

Kanon 2 - Företagande
Jag startade upp mitt företag det här året på riktigt med att lansera försäljning på matematikvideo i början av mars. Efter löjligt många sena kvällar framför datorn gladdes man åt småslantar som trillade in på bankgirot i slutet av våren. Under hösten har kurserna mognat något och försäljningen har stadigt gått uppåt.

Kalkon 2 – Min förmåga att multitaska
Två bloggar, en rätt stor sajt med försäljning, ett gäng affiliatesajter, heltidsjobb, pendla till sthlm (sambo pluggar där), två gnälliga katter. Min tilltro till min egen förmåga att multitaska är numera noll. Det är dags att ta sig en funderare på vad, varför, mål, vad är kul, vad är rimligt osv….

Kanon 3 – Samarbete is da shit
Hey, alla ni bloggare där ute som samarbetar, tipsar och jobbar på! Ni är grymma! Glöm aldrig det.


Kalkon 3 – Västtrafik

Jag tror jag aldrig har spenderat så mycket tid på buss i göteborg som den senaste tiden. Bussarna här i staden är noll anpassade till det (enligt västtrafik) mycket ovanliga väderfenomenet snö. En bussresa som normalt borde ta 15 minuter kan ta 1,5 timmar. Time is money! ;-)

Läs också:
Veckans länkar - Det gör ont att byta framtid
Naturens ränta på ränta
Avbetalning CSN - lån

10 kommentarer:

Fredrik sa...

Kan säga att både jag och far min köpte på oss SSAB vi fel tillfälle. Dalmasar som vi är så tog vi den ständiga röken från skorstenarna som ett gott tecken. Dock så missade vi hur pressad stålmarknaden är och vilka dyra råvarupriser man tampas med.

Jag räknar dock med att köpa tillbaka SSAB framöver och hoppas att 2011 blir vändningen för dem.

God Jul och gott Nytt år!
Och du är grym att samarbeta med också!
/Fredrik (legendarisk)

john sa...

Riktigt kul att det går bra för ditt nystartade företag!

Får man fråga om du har planer på att starta upp mer internetbaserade företag i framtiden och kanske jobba med det på heltid?

Mvh //Ekonomisk Trygghet

inte miljonär än sa...

John: Ett ärligt svar är nog jag vet inte?! Visst är det kul och inspirerande att utveckla ngt helt eget men också mycket slitsamt. Det känns just nu som jag håller på att bygga upp något men jag vet inte riktigt var det kan leda ännu. Så kanske. kanske inte.. Haha..

Håkan Liljeqvist sa...

God jul och gott nytt år! Ja, 2010 har verkligen varit ett händelserikt år (både personligen och allmänt). Att bland annat samarbeta med dig tillhör det som varit riktigt bajs. Sedan finns det även för mig även saker och händelser som mer varit av bajs-karraktär. De lämnar jag dock gärna bakom mig och ser nu fram emot det oskrivna blad som 2010 ju är. Min lilla firma ombildas just nu till ett AB och det känns i och med detta som en nystart. Jag är grymt nyfiken på vad framtiden har att bjuda på :)

Håkan Liljeqvist sa...

Att samarbeta med dig har självfallet varit riktigt najs. Inget annat!!! Är inte vänn med tangentbordet på min nya iphone...

J sa...

Du är grym! =)
2011 går vi på kross!

inte miljonär än sa...

Håkan, tack för årets roligaste felskrivning, haha! Jag förstod, är själv felskrivninngarnas mästare , jag håller med om att samarbete är allt annat än bajs!

J: 2011 är året då vi dominerar serpentin;-) ja, jag felskriver med mening

Classier Corn sa...

Hej,
Tack för en intressant blogg!
Blogghälsningar
Classier Corn

inte miljonär än sa...

Hej Classier, tack själv!

Tigerstyle sa...

Fröken matte på rapport just nu...!