Gratis illustrationer och multitasking gör dig dum ~ Mot miljonen

söndag 5 december 2010

Gratis illustrationer och multitasking gör dig dum

Det är söndag klockan 12.00 i början av december och jag skulle vilja skicka iväg lite lästips till bloggens läsare. Den här gången i en salig blandning.

F Wall street
4020 skrev häromveckan om bloggaren Joe Ponzio´s bok F Wall street. Själv har jag inte läst boken men många av denna bloggares inlägg om kassaflöde när jag själv försökte förstå owner earnings och discounted cash flow. Jag kan rekommendera att läsa igenom många utav hans inlägg om du vill lära dig mer om ämnet.

Gratis illustrationer för ekonomibloggare
Jag har länge haft ett sug att skapa en slags illustrationsbank tillsammans med min sambo konstnären (vi illustrerar dock bägge två) för bloggare och nu har detta realiserats i samband med att jag byggt upp fotosajten Framkallning bilder. Visserligen finns det i dagsläget bara en 15-20 illustrationer men det är ändå kul att det blivit av, så vill du titta så hittar du dem här:
Gratis illustrationer

Multitasking gör dig dummare
Jag har fått någon slags grej just nu att fundera på det här med att bli mer effektiv, mycket beroende på att jag tycker att mycket av min tid bara försvinner. Så när jag läste i någon tidning häromveckan att multitasking är rätt värdelöst för den mänskliga hjärnan så fick i alla fall jag mig en tankeställare (msn + skype + twitter + facebook + blogg någon?). För att ändå erbjuda ngn länk om detta så kan man kika på denna pdf. Jag skall nog bli bättre på att göra en sak i taget.

Mer om kassaföden
Bloggen finnanstankar skriver just nu en serie om fakta om fundamental analys som kan rekommenderas, läs tex:
Kassaflöden
Owner earnings


Om att effektivisera adsense
Någon som har haft väldigt mycket reklam från groupon på sin blogg den senaste tiden? Då rekommenderar jag att läsa Grenfeldts inlägg om att optimera adsense

Mina inlägg den senaste tiden:
Nu önskar jag alla läsare en riktigt trevlig söndag med de två ljusen tända! //Mot Miljonen

4 kommentarer:

J sa...

Tack för omnämndandet. =) Intressant detta om multitasking, känner igen mig otroligt väl i att man faktiskt förlorar en massa tid och blir mer förvirrad än effektiv av att hålla många bollar i luften samtidigt. 3+3=5 typ.

Herr K sa...

Jag multitaskar ibland, men märker att det inte fungerar särskilt bra för mig. Blir mest förvirrat haftsverk av allt jag sysslar med, så jag behöver verkligen kunna fokusera på en sak i taget.

Antagligen därför jag inte orkar bry mig om t ex Twitter...

inte miljonär än sa...

Jag är själv usel på multitasking ;-) Kan knappt knappra på datorn och prata i telefon samtidigt, men jag försöker ändå....

Twitter tycker jag själv är ganska bra ur kunskapskälla. Gillar att följa folk somi producerar bra grejer, man lär sig mycket nytt!

Fredrik sa...

För mig så kan multitasking lätt ställa till det, vilket då leder till att inget av de jag försöker göra blir gjort särskilt bra :P