Nya inköp och annars fullt upp med kul grejer ~ Mot miljonen

fredag 5 november 2010

Nya inköp och annars fullt upp med kul grejer

Det har varit fullt upp för mig den senaste tiden. Vi håller på att göra en rejäl uppdatering på företagssidan vilket tar mycket tid men är riktigt kul.

Detta medför självklart att tiden till att ekonomiblogga inte finns, man kan ju inte göra allt här i livet men jag är rätt övertygad om att jag kommer att få mer tid till det framåt. Tänkte i alla fall skicka iväg en lite update över vad som händer på aktiefronten för min egen del. Idag så sjönk HM ner under 230 vilket var min riktkurs för köp av HM. Så idag blev det ett inköp på kursen 227 kr. HM börjar bli ett av mina största innehav och kommer säkerligen bli det största inom några år.

Annars så har jag ju haft en sorglig kursutveckling för mitt innehav i SSAB som efter rapport störtdök från ca: 95 ner till 82. Under veckan har kursen återhämtat sig lite. Investerare som tror på bolaget passar väl på att köpa på sig duktigt nu när det har dippat. Själv är jag alltmer tveksam till detta innehav och funderar på om jag inte skall sälja av en del av det för att satsa på en mer säker kuse. Men jag måste tänka, analysera och läsa på mer innan detta görs. Det var bara det här med tiden.... Någon som har några tips om bra läsning om SSAB på nätet? Mottages tacksamt!

Jag kom på en sak till. Jag gästbloggade i veckan hos Håkan på Spara & Placera om det här med svängningar i ekonomin, något jag skrivit liknande inlägg om här på mot miljonen. Det känns kul att någon tycker att ens tankar kan vara värda att finnas på sin egen webbplats ;-)

Läs också:
Discounted Cash Flow - DCF
Margin of safety

8 kommentarer:

Auri sacra fames sa...

Kanske kan vara till hjälp?

http://www.lundaluppen.se/2010/11/analys-av-ssab.html

Håkan på Spara-Placera.se sa...

Det var väldigt kul att du ville ställa upp som gästskribent. En riktigt bra artikel dessutom.

Trevlig helg!

inte miljonär än sa...

Aura Sacra fames: Tackar för länktipset!!

HÅkan: Vad bra att du tycker så. Man får ju direkt lite prestationsångest när man skall skriva för ngn annan än sig själv ;-)

R sa...

http://fundamentalanalys.blogspot.com/2010/10/ssab.html

http://www.lundaluppen.se/2010/11/inkop-ssab.html

De som bloggat om SSAB pratar om långsiktighet och att 2011 Q3 blir "belöningen".

Efter att ha läst rapporten och sett svarta siffror slog jag till på 86 SEK. En nära vän fick mig och förstå vad som var speciellt med SSAB:s stål och det framtida behovet, han jobbar som ingenjör inom fysik och materia. Övertygad om att de återhämtar sig på sikt. Men som sagt, bara min personliga åsikt. Fortsätt med bloggandet, mycket trevlig läsning.
mvh

R sa...

För övrigt ökade jag i HM på 234 SEK. Webbsatsningen går lysande, tillväxt mot Kina och Ryssland, kineserna älskar exotiska HM, ny kollektion här om dagen, julhandel osv. Marknadsföringen som HM använder sig av är av högsta kvalitet liksom deras resultat. Bara och tacka och hoppas aktien dippar ännu mer ner till 195-200 SEK ;)

inte miljonär än sa...

R: Jag tackar för tipsen om vidare läsning, tas tacksamt emot då man själv har lite tid att leta bra analyser! Ja H&M tror jag också på! Deras kassaflöde är ju också stabilare än stabilast!

40procent 20år sa...

Tja!

Jag var inne i din företagssida, matematikvideo.se, ser att den fortsätter att utvecklas! Riktigt Kul!

Det som är roligt att ni har lyckas ta med många små funktioner som vi funderar att ha i börsdata, som tex: enkel och informativ framtida, och ha blogg i där besökarna kan följa vad som händer, rekommendationer från kunder, osv!

inte miljonär än sa...

4020: Tack, ja det går sakta men säkert framåt även om det fortfarande finns massor kvar att göra innan fulländning nås ;-)

Fortsatt lycka till med börsdata! Det kommer bli bra det!