Bästa räntefonden - Likviden under tiden ~ Mot miljonen

måndag 29 november 2010

Bästa räntefonden - Likviden under tiden

Jag är lite trött på att låta min likvid ligga med obefintlig ränta på ett bankkonto och tänkte istället investera den i räntefonder. Därför har jag spanat lite granna efter bästa räntefonden och sammanställer resultatet här.

Vad är den bästa räntefonden och varför?

Man kan först fråga sig varför man skall placera sin likvid i en räntefond överhuvudtaget? Det finns ju idag en hel del sparkonton med ränta uppåt 5% (tex Akelius). Det man dock måste ta med i sin egen beräkning är hur länge man egentligen skall ha pengarna på sparkontot? Om du vill uppnå de fem procenten måste du allt som oftast binda pengarna i 12 månader vilket i alla fall jag inte är intresserad av. De skall bara ha en, till visso liten, men möjlig avkastning så länge de ligger som likvid. Jag vill också kunna ta ut dem när jag vill ifall ett köpläge uppstår. Det är då otänkbart att behöva vänta i 12 månader.

Man måste även ta med i sin riskbedömning att dessa sparkonton inte omfattas av bankgarantin, dvs går banken i konken (minns HQ) så är pengarna puts väck. Läs gärna veckans artikel med en intervju med akelius.

Men vad finns det då för bra räntefonder som är intressanta att lägga sin likvid i för oss småsparare. Här nedan ger jag några förslag som jag själv tidigare har läst om eller stött på i mina digital vandringar.

Spiltan Räntefond
Spiltan Fonder AB har en räntefond med mycket låg avgift, endast 0,1 %, som är en kort räntefond . Över tid verkar denna räntefond ha presterat strax över 3 % avkastning per år vilket förstås är extremt lite i jämförelse med vad du kan uppnå genom aktier. Inte desto mindre är det ett billigt och lockande alternativ att placera sin likvid i.
>>Länk till fonden

Skagen Krona
Även Skagen krona har en lägre förvaltningsavgift än många andra räntefonder som finns hos svenska storbanker. Denna fonds förvaltningsavgift ligger på 0,2 % och man placerar i räntepapper. I snitt ser fonden ut att avkasta cirka 3% per år i snitt.
>>Länk till fonden (pdf)

Nordea Sekura
Den här räntefonden har jag själv använt mig av för mina ”säkra placeringar” och tyckte därför att det var intressant, ur en personlig synvinkel, att ta med den i jämförelsen. Den har en lite högre förvaltningsavgift på 0,5% och en avkastning på cirka 2,6% per år i snitt.
>>Länk till fonden

Lannebo likviditet
Denna räntefond har en förvaltningsavgift på 0,3% och en avkastning på cirka 2,5% per år. Eftersom den har både högre förvaltningsavgift och sämre avkastning än tex Spiltan så känns den mindre intressant.
>>Länk till fonden

* Uppdatering efter kommentar:
Simplicity likviditet: Är också en räntefond med låg avgift på 0,15% och en likartad avkastning som skagen krona. Fortfarande är ändå spiltan marginellt bättre...
>> Länk till fonden

Bästa Räntefonden - Jämförelse 3 år

Diagrammet talar väl egentligen för sig själv då man ganska tydligt kan se att spiltan avkastar aningen bättre än de andra fonderna. Dessutom har de en lägre avgift på räntefonden vilket gör att jag själv nog skulle sikta in mig på den. Det kan dock vara viktigt att det är svårare att jämföra dessa räntefonder över ett längre tidsperspektiv då exempelvis spiltan och skagen krona endast har funnits i cirka 3 år.

Kanske har du ett bättre förslag för likviden än dessa räntefonder? Kommentarsfältet är fritt att användas!

Läs också:
Fondsparande - min strategi
Kapitalförsäkring: För- och nackdelar

8 kommentarer:

R sa...

Simplicity Likvid, 0,15% avgift, finns även i PPM.

inte miljonär än sa...

Tjena R, tack för tipset, jag lägger till den i listan!

Kampen mot index sa...

Jag kör Hoistspar. (ingen fond utan bankkonto.)

Inga avgifter
Ingen bindningstid
Bankgaranti

Ränta: 2,6%

J sa...

Har funderat själv på det där, tack för att du gjorde tänkandet åt mig =)

Olof sa...

Hoistspar och liknande nischade ränteaktörer är bra, men de har en oerhört stor nackdel.
Jag talar naturligtvis om skatten, det som verkar som 2,6 % är de facto 1,82 %. Det är det som är den stora anledningen till att köra fonder som kan hållas i KF och därmed slippa skatten.

Kan ju slänga ut frågan om någon tänkt genom vilken "riskfri" sparandeform som ger bäst ränta, skatteeffekter inräknade.

(I KF-exemplet utgår jag från att man skatteplanerar runt årsskiftet)

inte miljonär än sa...

Kampen mot index: Jag hade tidigare inte hört talas om Hoistspar. SKall man kanske kolla upp, kan man ha det inom sitt övriga sparande på avanza, nordnet osv?

J: Vad bra!

Olof: Själv så kör jag räntefonder inom en KF och skatteplanerar innan jul/nyår. Jag gör helt enkelt så att jag för över "likvid/räntefonder osv" till en VP del istället. Det fungerade bra förra året och jag hoppas att det skall gå lika bra i år igen...

Eklektiskt sa...

Med de genomsnittsavkastningarna kan man väl lika gärna ha pengarna på bluesteps oika sparkonton med insättningsgaranti och garanterad avkastning i nivå med ovanstående fonder. Drar man bort ev inflation är ju tyvärr inte mycket kvar. Någon blogg länk från dig gjorde att jag kom in på dollar och råvaror. Har du nån strategi som inbegriper dessa för 2011?

inte miljonär än sa...

Hej Eklektiskt

Jag använder egentligen bara räntefonder för att förvara likviden på avanza tills jag sätter in dem i aktieinnehav. Så avkastningen blir förstås ganska liten men det är ändå något även om inflation äter upp det mesta.

Anledningen till att jag inte sätter in dem på sparkonton med hög ränta är att de då dels måste överföras fram och tillbaka mellan olika banker samt att man i många fall måste låsa pengarna i en viss tid. Om detta inte är fallet i bluesteps konton är det förstås bra.

Använder du själv bluestep?