Top 20 lägst värderade aktier - Large Cap ~ Mot miljonen

tisdag 5 oktober 2010

Top 20 lägst värderade aktier - Large Cap

På börssajterna i förra veckan presenterade listor på lågt värderade aktier enligt P/E talet. Själv gillar jag att skumma igenom bolagen för att leta lågt värderade enligt Kurs/Ek så här är en liten topplista över detta!

Men först....

... vill jag bara lyfta fram några saker för mina läsare. Det första är att de nyckeltal som presenteras här har jag importerat från en börssajt till excel och därefter sorterat dem. Bara för att man hämtat dem från en börssajt så betyder det inte att de stämmer. Vill du ha helt säkra siffror? Vänligen gå till närmsta årsredovisning :-)

Det andra är att jag själv aldrig stannar vid att titta på dagens Kurs/Ek eller Direktavkastning. Jag går alltid vidare och ser utvecklingen historiskt på ett tioårsperspektiv på P/E, D.avk, ROE, Owner earnings, soliditet och marknaden som helhet. Nyttan med att göra en sådan här lista är att hitta någonstans att börja när man letar efter nya investeringar!

Men nu till listorna

Top 20 lägst värderingen enligt Kurs/EK


Top 20 lägst värderingen enligt Direktavkastning


Kanske hittar du något här som du vill undersöka lite till eller diskutera med mig eller någon annan. Kanske ses vi i kommentarsfältet?

Läs också:
DCF - Excelark för beräkning
Insiders

7 kommentarer:

Mattias sa...

Tack för listorna. En liknande lista med EV/Earnings, eller EV/Cash flow vore väldigt intressant (EV=ENterprise value, aktiekurs + nettoskuld/aktie).

Anonym sa...

Tänk på att ROE / (P/E) = P/B. Det innebär att bra bolag, med hög avkastning på kapitalet också kommer att få hög P/B-värdering. Därför är EV / EBIT samt P/E mer intressant.

Johan T sa...

Varifrån får du en utdelning på över 7% för Milicom? Är detta utdelningen för 2009? Jag har för mig att utdelningen var betydligt mindre.

inte miljonär än sa...

Mattias: Kul att du gillar listorna. Det blir nog inga mer listor förutom dessa tror jag då denna info i princip är kopierad från det som finns på börssajter. Visserligen är det sällan särskilt intressant om man skall göra en lite större djupdykning utan endast ett sätt att hitta några trådar att dra vidare i.

Anonym: jag tog med P/E i listorna här ovan för att jag själv tycker att det är ett intressant nyckeltal. Kanske att man också skulle ha sorterat på det...

Johan T: Jag kan inte påstå att jag själv litar på dessa siffror fullt ut. Anledningen till att DK kan se lite för hög ut är ju att dessa siffror grundar sig på hämtad data från börssajter (dvs six telekurs) och inte från årsredovisningarna. Därför är dessa siffror inget man skall gå på fullt ut utan endast använda som en start för att fördjupa sig!

40procent 20år sa...

Millicom redovisas i Dollar Mkr, vilket gör det blir lättare fel när man ska konvertera till SEK.


Men här har de gjort ett stort fel, eftersom när jag räknar så ligger direktavkastning på ca 1,6 %

inte miljonär än sa...

4020: Ja det verkar lite småtokigt. Vilket i grunden visar att man inte skall lita i för stor utsträckning på börssajternas nyckeltal (vilket jag antar hämtas från six telekurs)

Anonym sa...

Millicom stämmer. Det ni glömmer när ni räknar är att de gjorde en extra utdelning på 36,95 SEK/aktie utöver de ordinarie 11,25 SEK/aktie vilket ger 7,42%.

Det är förmodligen därför Astra också har så högt.

/ Lowrisk