Sur börsdag - SSAB rapporten ~ Mot miljonen

torsdag 28 oktober 2010

Sur börsdag - SSAB rapporten

Idag har det varit en ganska sur börsdag för mig personligen. SSAB lämnade en rapport som inte direkt var fantastiskt.

Problemet är inte att det går dåligt just (även om det inte heller går fantastiskt direkt) nu utan framförallt att VD Olof Faxander snackar ner även kvartal 4 och varnar för att de låga säljpriserna kommer att göra att marknaden i Europa fortsättningsvis kommer att vara dålig. Läste rubriken SSAB vände till vinst i VA snabbt till morgonkaffet och antog att det i alla fall var ett hyggligt resultat som presenterades. Men icke sa nicke. Tydligen är det tungt på stålmarknaden för tillfället.

Så hur gör man när man tappar 8% i ett av sina största innehav? Förutom att det känns lite mindre trevligt så väljer jag själv att stanna kvar i innehavet. För hus, bilar, maskiner osv behövs det stål och förr eller senare kommer även SSAB´s masugnar att producera för fullt. Det hoppas jag i alla fall. Men jag skall nog framåt för säkerhets skull göra en riktigt ordentlig analys av bolaget. Det var ett tag sedan detta gjordes från min sida.

Annars så sitter jag och håller koll på H&M fortfarande. Vill gärna köpa in mig mer där men då också gärna när kursen dippar kortsiktigt. Just nu har jag det helt ovetenskapliga riktimärket 230kr.

Läs också:
Fortnox och (den lilla) vinsten
Fem tips för en smidigare privatekonomi

5 kommentarer:

Niklas sa...

Var ägare i SSAB tills förra numret av aktiespararna. Ibland har man tur....

Enligt analysen så är SSAB storleksmässigt det 42:e största stålföretaget i världen, räknat på kapacitet. Tanken som slog mig - inte skulle jag äga den 42:e största tillverkaren av bildäck, om jag inte visste deras produkt var väldigt unik och hade hög efterfrågan, då produkterna annars är väldigt generiska.

Det kanske finns värdeorsaker till SSAB som jag inte förstår mig på... Men jag tänker mig deras produkt som ounik i första hand och äger hellre gruvan än mellanhanden.

Ser i allafall fram emot en ny analys av dig.

Mvh,
Niklas

Cristoffer sa...

läs gärna dagens inlägg påp www.stockman.nu om SSAB

inte miljonär än sa...

Niklas: Jag har själv trott att ssab kan vara ett företag som kommer att vara en bra investering inför kommande år men är just nu mer tveksam än innan... Måste sätta mig och läsa igenom några rapporter igen och fundera på om det är dags att ta en liten förlust eller tro vidare på bolaget. Fortsättning följer....

Cristoffer: Läste ditt inlägg, mycket insiktsfullt och intressant och tyvärr, för mig, inte särskilt hoppfullt ;-)

Anonym sa...

Läs Stockmans analys av läget för stålindustrin.Jag håller med till hundra procent,har dumpat hela mitt inehav
Hälsningar
NISSE

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Sandvik gick ju ner några procent idag när rapporten kom. Tack vare analytikernas stora förhoppningar. Sandvik gick med ca 2 miljarder i vinst före skatt Q3.

Själv jobbar jag inom Sandvik-koncernen och kan bara säga att det förnärvarande ser lysande ut. Vi säljer ALLT stål vi får fram. Vi hinner knapp bygga lager. Vi kan höja priserna på mycket av vårat stål utan att det gör något då vi är världsledande inom mycket teknik.

Flera nya fabriker byggs nu i världen. Tillochmed i Sandviken byggs nu några nya fabriker.

Sandvik är, och förmodligen kommer vara, den största posten i min portfölj!