När storbanken glömmer lyssna ~ Mot miljonen

fredag 22 oktober 2010

När storbanken glömmer lyssna

Jag har ett tidigare skrivit om vad jag tycker är storbankernas vilseledande erbjudanden och oacceptabla bemötande mot vissa av sina kunder. Nu aktualiseras detta återigen efter jag läst om entreprenören bakom e-handelssajten billiga arbetskläder och dennes bemötande från Nordea.

Hänt och sagt
Det är inte första gången som det skrivs i ekonomi- och entreprenörsbloggosfären om Nordea. Tidigare har e-handlaren Dan blivit märkligt bemött av banken vilket resulterade i sajten sanningen om Nordea. Själv har jag tidigare beskrivit hur mina föräldrar har fått sanslöst dåliga ekonomiska råd om aktieindexobligationer vilket av banken kallas för en ”strukturerad produkt”. Detta är egentligen bara ett sätt att sälja på en meningslös sparform som kostar sanslöst mycket pengar i avgifter. Nä, skall du spara pengar så håll dig undan strukturerade produkter!

Nu är alltså Nordea på tapeten igen. Och det lär inte vara sista gången som det händer. Historien berättas i sin helhet på bloggen Nolingo i inlägget Nordea pissar på entreprenörer. Här beskrivs hur en företagare med ordning på sin ekonomi nekas att starta upp ett vanligt bankkonto! Och detta på ett ganska otrevligt sätt dessutom!

Min egen åsikt är att deras nekande (och framförallt motiveringen till nekandet) till att starta upp ett bankkonto är djupt kränkande för en företagare. Fattar de hur mycket slit man som entreprenör lägger på att få igång ekonomin, bokförandet och samtidigt marknadsföra och hålla hög kvalitet på sina produkter och bemöta sina kunder på ett så bra sätt som möjligt. Och Nordea kan inte ens kosta på sig att slå en signal och förklara nekandet. Istället skickas alltså ett oerhört otrevligt svar per brev.

Lägg örat mot marken, lyssna!
Jag har funderat lite fram och tillbaka kring varför just Nordea om och om igen lyckas med smått absurda saker. Jag har själv mitt lönekonto på Nordea men har valt sedan länge att lägga allt sparande på Avanza och mitt företag på Swedbank. Skulle aldrig drömma om att föra tillbaka något av detta till Nordea igen. Jag har ibland ringt kundtjänsten på Nordea och bett om hjälp kring olika frågor och har då alltid bemötts trevligt. Jag tror inte det är där eller på det lokala bankkontoret problemet alltid ligger.

Det ligger väl egentligen närmare till hands att tro att storbankens chefer/analytiker osv sedan länge tappat fotfästet och glömt bort vilka det är som faktiskt är deras levebröd. Det är hårt arbetande vanliga svenskar, entreprenörer, sparare, små ekonomibloggare som jag själv. Jag tror inte för ett ögonblick att de läser på den här bloggen med det märkliga namnet. De lyssnar nog inte längre på vad folket på marken gör och tycker överhuvudtaget. Framförallt inte på vad som är bra för dessa människors ekonomi eller för deras företag.

Målet är sedan länge satt på att tjäna så mycket pengar som möjligt genom avgifter på tillkrånglade och oförståeliga produkter (om nu investeringar kan kallas produkter). Det finns inte längre en tanke att dessa saker skall resultera i att spararen får så mycket avkastning som möjligt. Det spelar nog mindre roll för Nordea. Det jag egentligen är mest förvånad över är att det inte är massflykt från banken som tar mycket men ger lite tillbaka. Men i det svenska samhället är ju storbankerna sedan länge herre på täppan för löntagare och få alternativ ges.

Det skulle vara intressant att höra hur Nordea själv tycker om saken. Men att få det svaret kan man nog knappast räkna med…

Läs också:
Bye bye Nordea
Bästa banken för småföretagare
Nybörjare på aktier är vi alla... någon gång
Flockmentalitet och Bankbluff!

2 kommentarer:

J sa...

En nära vän till mig var faktiskt påväg att byta till Nordea. Hon stövlade ner till banken och förklarade att hon ville bli kund där, och flytta över alla sina konton från konkurrenten.
"Killen i kassan" bemötte henne så oengagerat och slappt att hon ångra sig och ringde och sa upp allt när hon kom hem. Bara ett exempel i raden på hur Nordea värderar kunder.

Med det sagt, har telefonsupporten aldrig varit annat än trevlig (utom när jag skulle ansöka om lånelöfte då, men det kan vi ta en annan gång...).

inte miljonär än sa...

J: Det är rätt otroligt att dom lyckas och att alla dessa historier finns med folk som är så missnöjda med denna bank.

Dom lyssnar verkligen inte och varje gång ngt fel inträffara säger i princip informationschefen samma sak. "vi jobbar på att få våra 30 000+ anställda att göra ett så bra jobb som möjligt.. blabla"

Sedan är nog case closed för deras del...