Veckans länkar - HQ och nya SEO planeter ~ Mot miljonen

söndag 5 september 2010

Veckans länkar - HQ och nya SEO planeter

Det är en alldeles underbar söndag i Götet med sol och stillsamma höstvindar. Själv har jag börjat bli frisk efter några dagar med feber och huvudet nedstoppat mellan kuddarna. Så jag fick lite inspiration och tänkte tipsa om några intressanta saker jag läst om den senaste tiden.

HQ Bank hysterin
Själv har jag läst och förundrats över hela historien med HQ bank. Har alltid tyckt att Hagströmer och Qviberg verkat vara sunda och bra personer inom finanssektorn men någonstans har det ju gått fel. Om det beror på dem själva eller andra inom deras organisationer är jag inte rätt man att avgöra. I alla fall påminns man om riskavvägningar alltid bör vara aktuellt när man sysslar med affärsverksamhet i allmänhet och aktier/fonder/förvaltning osv i synnerhet. Här är några intressanta inlägg om saken:
Lärdomar från HQ - finanstankar
Är detta början till slutet för Qviberg? - Stockman

HQ bank återigen på tapeten - 4020

Kassaflödet forsar fram i hjärnbanorna...
Själv har jag funderat så mycket på kassaflöde att jag också blivit lite trött på det. Men det känns viktigt och bra att lära sig om. För er som ändå vill läsa ännu mera om in- och utklirr i företagens kassor så rekommenderas följande inlägg:
Kassaflöde for dummies - Stockman
Fritt kassaflöde - 4020

Nya SEO planeter
Eftersom jag själv är mycket intresserad av sökmotoroptimering och dess alla möjliga och omöjliga kunskapsvägar kan jag inte låta bli att glädjas åt andra som påbörjar sina första projekt inom området. Ekonomisk trygghet har gjort en sajt om planeter. Kanske inte världens mest lönsamma område men någonstans måste man börja! Andra har kommit längre på sin väg att göra sajter som både är värdefulla för användaren och bra sökmotoranpassade. Bloggkollegan Grenfeldt har precis släppt sin sajt om hälsoprodukter och den är både snygg och "nyttig" för dig som vill lära dig mer om hur man sköter hälsan.

Slutligen, mina inlägg som publicerats sedan sist jag skrev veckans länkar:
Nu önskar jag läsarna en trevlig söndag! //Inte miljonär än på ett tag

5 kommentarer:

Jörgen Frid sa...

Lite komiskt att se att alla gör sajter till höger och vänster som fyller väldigt lite funktion. Inom kort så är webben ännu mer full av skräp och det kommer att bli väldigt olönsamt att bygga sajter på detta sätt.

inte miljonär än sa...

Hej Jörgen: Håller med dig att i slutändan kommer det nog vara rätt meningslöst att göra skräpsidor och det viktiga är att skapa bra innehåll. På det sätter fyller ändå dessa sajter en funktion för människor som letar efter just det innehållet. Men men, jag tycker nog också att det finns en hel del skräp därute där det ENDA innehållet är reklam. Sedan finns det de som gör bra innehåll och det tycker jag ändå är ok. Eller?

john sa...

Hej och tack så mycket för att du uppmärksammat min första seo-sida =)
Jag jobbar lite smått på ett nytt projekt som komer lanseras snart, förhoppningsvid ger den lite mer besökare än planets.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Jörgen Frid sa...

@inte miljonär - Saken är väl att det redan finns samma information på så många olika ställe. Sen finns det även mycket felaktig information. I framtiden kommer vi nog att få lite större sajter ta över totalt och de mindre sajterna som inte ger något unikt kommer att självdö.

J sa...

Tack för omnämnandet och ett gäng riktigt bra och matnyttiga inlägg i veckan!

Jörgen Frid: Det är en intressant tanke, speciellt som internet hittills stått för just motsatsen till det informationsoligopol som finns i "den riktiga världen".

Själv håller jag inte riktigt med, internet har skapats av användargenererat innehåll. Faktum är att mindre siter som aldrig klättrar i serpen självdör på löpande band - hur kul är det att driva en sida som ingen besöker? Dessa sidor ersätts dock rätt snabbt av nya eftersom nätet gör det möjligt att så snabbt och enkelt publicera innehåll som man är intresserad av.

Tycker förstås att det är tråkigt att du ser min sida som funktionslöst skräp, men jag tänker göra allt för att motbevisa dig. =)