Hur går det med miljonen? ~ Mot miljonen

söndag 12 september 2010

Hur går det med miljonen?

Befann mig på bröllop och en vän frågade mig frågan i rubriken. Den är svår att svara på då jag inte vill vara öppen med alltför mycket om privatekonomin. Men man kan ju ändå vardagsfilosofera lite kring ämnet.

I början av den här bloggens historia kändes det viktigt att publicera just sådana siffror hur det gick med målet att nå miljonen. Då var jag i princip helt anonym. Med tiden gjorde ju, bland annat målet, att jag startade företag och ännu en blogg och det blev lätt att ta reda på vem jag var/är och därmed kändes det inte längre lika kul att publicera sådana siffror.

Fint att spara – fult att vara rik
Men åter till frågan och även om strategin för att nå dit. Det framkallar oftast ganska intressanta reaktioner i livet utanför datorns värld kring att sätta upp ett sådant mål. Oftast brukar man undra varför och om man är jättesnål eller kanske bara otäckt kapitalistisk och kall och likt en göteborgsk Von Anka sitter och smeker mig med guldmynt?! Samtidigt märks en viss fascination över det ”galna upptåget” från undertecknad då den allmänna, och något ambivalenta, åsikten här i Svedala kanske är att det är fint att vara ekonomisk/sparsam men fult att vilja bli rik.

Eller?

Ibland är det också svårt att sätta ord på och rationalisera en mänsklig drivkraft. Om någon nu funderar på om jag är snål så tror jag inte det. Det finns alldeles för mycket gott i livet att njuta av redan nu för att snåla alltför mycket. Inte heller är jag särskilt brydd över prylar, glänsande bilar eller semesterresor. Jag är nöjd med en öl på puben med goda vänner.

Min drivkraft att vilja nå miljonen om jag ändå skulle ge ett försök att förklara den är en annan. Det handlar om frihet. Frihet att göra det jag vill och bestämma själv. Oberoende av en arbetsgivare som har sin agenda. Jag vill sätta min egen agenda och pengar är en väg dit. Jag vill känna frihet över framtiden och veta att jag har en rejäl buffert att landa i den dagen jag behöver det. Dessutom är det intressant att se om man kan nå miljonen. Jag är nyfiken på hur svårt det egentligen kan vara.

Slutligen, den dagen jag, om och när det sker, når en miljon så kommer jag att berätta det här på bloggen och bara här. Tills dess fortsätter jag jobba på strategin dit som sammanfattas i följande punkter:
  • Spara
  • Placera klokt
  • Driva företag bra
  • Bygga semipassiva inkomster
  • Vara öppen för nya kunskaper och att lära mig nya saker – hela tiden.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! bra inlägg! :)

Jag känner också att frihets känslan är en bra morot för mitt sparande :)

Tex hur många månader/år jag kan klara mig på mitt sparade kapital utan andra inkomster.

När det börjar bli ÅR...ja då känns det gött värre!

Långsiktighet är ledordet, till slut når man sitt/sina mål :))

Bra blogg!
Lycka till med dina förhavanden.

Mvh Syre.

inte miljonär än sa...

Hej Syre!

Ja det är en skön känsla att titta tillbaka några år och se att sparandet faktiskt gör skillnad! När man börjar att spara känns oftast målen så långt borta men ger man inte upp, precis som du skriver, så når man dem en dag :-)

Billw sa...

Hej!

Jag vill börja med att tacka för en bra blogg. Jag har nyligen börjat intressera mig för aktieinvesteringar och hittar många bra, pedagogiska inlägg här!

Jag tror att många av de som är seriösa i sitt sparande gör det för att få frihet att forma sitt eget liv. Även om jag har ett jobb jag trivs med och bra lön kan jag inte hindra mig själv från att vilja bryta loss och "på riktigt" försörja mig själv.

Att spara är ett sätt att göra det på även om det kan ta några år. Att skapa nya inkomstkällor är ett annat som jag tror vi båda eftersträvar.

inte miljonär än sa...

Billw: Kul att du gillar bloggen och att inläggen går att förstå ;-)

Håller med dig om att glädjen i att skapa nya inkomstkällor själv. Det går att göra om man tillåter sig att lära sig mycket nytt och gå utanför sin egen "circle of competence". Visst har det för min egen del betytt massor av arbete på kvällar och helger men när man lyckas, ja då är det svårt att slå.