Första inköpet på länge ~ Mot miljonen

tisdag 7 september 2010

Första inköpet på länge

Jag köpte på mig några H&M aktier idag som åker in i den del av portföljen som står märkt "långsiktigt".

Det fick bli ett ganska litet inköp då jag fortfarande är osäker på om vi är på väg uppåt eller om det väntas fler dippar framåt i konjunkturen. Så jag väljer i detta läge att sprida inköpen över en längre tid med sikta på att H&M skall bli ett av mina största innehav så småningom. Nu har jag inte direkt bråttom då det är tänkt att de skall ligga kvar i min aktieportfölj i minst 7-10 år och kanske ännu längre. Jag tror ändå H&M har några år kvar av expansion världen över och deras kassaflöden, ägarvinster och ROE (+soliditet) är fortfarande bland det bästa man kan hitta på den svenska börsen. Deras betavärde är ju lägre än börsen som helhet så det lär nog knappast bli några raketfärder varken uppåt eller nedåt heller.

Jag har under det senaste året sakta men säkert byggt min portfölj mot att ha cirka 50% långsiktiga innehav och cieka 30% av portföljen med konjunkturkänsliga företag som ligger där på kortare sikt och slutligen 20% av aktier i utvecklingsföretag och som jag anser har hög risk. Jag är inte riktigt där än men inköpet av H&M är i alla fall ett steg i rätt riktning....

Läs också:
Konjunkturen Augusti 2010
ROE - Hur går det med lönsamheten?

4 kommentarer:

Anton sa...

Du säger att de kommer ligga kvar i 7-10 år. Har du då dessa i en kapitalförsäkring? Eller det ska man inte på långsiktiga aktier?

inte miljonär än sa...

Hej Anton, ja de ligger i en KF. Även om jag siktar på att ha dem på lång sikt kan man aldrig veta om man vill sälja av.

XtremtFokus sa...

Jag är helt övertygad att du kommer se tillbaka och var nöjd med detta köpet om 7-10 år.

Tack för en bra blogg, hoppas du inte har något i mot att jag länkar till dig.

inte miljonär än sa...

XtrmetFokus: Ja det hoppas jag också att jag är ;-) Det har tagit lång tid för mig att bli övertygad om att H&M är ett bra bolag konstigt nog... Nej det är såklart roligt att du vill länka till mig! Jag skall kolla in din blogg också!