Fem tips för en smidigare privatekonomi ~ Mot miljonen

tisdag 21 september 2010

Fem tips för en smidigare privatekonomi

Som mycket intresserad av privatekonomiska frågor funderar man en hel del på hur denna kan optimeras och göras smidig. Här kommer fem tips om detta.

För det första så kan man liksom aldrig få ett så bra system att allt bara flyter. Livet, lönen och levnadssätt förändras allteftersom och den perfekta privatekonomin finns inte. Bara en smidig sådan. Vare sig man har mycket pengar eller lite så krävs det en förvaltning av dessa. Här är några tips på vägen:

1. Använd internetbanken för att ha koll
Det första, enligt min mening, steget för en smidig privatekonomi är att undersöka vad man lägger sina pengar på. Visserligen skulle man kunna samla alla kvitton man har i plånboken men detta skulle inte ge en rättvis bild för mig. Det mesta betalar jag med kort, via nätet eller på andra digitala vis. Därför brukar jag klicka fram mitt lönekonto, kopiera några månaders poster och klistra in i excel (via anteckningar för att ha kvar tabellegenskapen). Sedan gör sorteringsfunktionen summa.om jobbet med sorteringen för att se var pengarna hamnar. Om man känner en aversion mot excel så fungerar det ju alltid att lägga lite tid på det och göra det manuellt. Det viktiga är att du vet var pengarna hamnar!

2. Gör en årsbudget
De flesta människor har någon gång gjort en budget på papper eller på datorn över sina utgifter. Detta är en enkel sak att göra i excel eller open office (gratis kalkylprogram). Få jag känner verkar dock göra en årsbudget där man tar hänsyn till att utgifterna faktiskt kan variera från månad till månad. Gör man det blir det lättare att förutse ”de tunga månaderna” där utgifterna blir högre. Min sambo som är student har mycket ojämna intäkter (csn) under året och har därför perioder som blir tyngre ekonomiskt. Även om hon inte gärna sätter sig vid excel och kalkylerar/budgeterar kring detta så har det nog ändå hjälpt lite att hennes ekonomiintresserade sambo har gjort ett sådant kalkylblad.

Vill du själv ha hjälp med ett sådant så lägger jag också upp ett för allmän nedladdning. Det viktiga är att du kan, om möjligt, undvika tunga månader med en mörk känsla i magen av oro om pengarna kommer att räcka. Särskilt viktigt är det om du har ojämna intäkter (tex om man är student).
Ladda ner en budget!
(OBS! De ifyllda siffrorna har inget med min/eller ngn annans budget att göra, de är där bara som ett exempel)

3. Använd e-faktura och autogiro

Det är antagligen redan ganska vanligt idag att använda autogiro eller e-faktura. Själv älskar jag e-fakturorna för att det blir så smidigt. Jag slipper papper och att klicka i evighetslånga OCR-nummer när man betalar räkningar och eliminerar risken att glömma betalningen.

4. Spara ihop en kontant buffert

Något som har räddat min egen privatekonomi vissa månader är att ha en kontantbuffert tillräcklig för att klara oförutsedda utgifter, orsakade av tex tandtroll, eller andra otrevliga saker. Har du ingen sådan så är rekommendationen att definitivt börja där. Detta är också ett framtida skydd för att slippa sälja av investeringar för att klara vardagsbekymren

5. Spara pengarna direkt vid lön
Detta kan nog inte sägas för många gångar, även om det säkerligen dykt upp i ekonomibloggar vid några hundra tillfällen. En av nycklarna till att lyckas med ett sparande i längden är att budgetera med och lägga undan pengarna i början av månaden. Alltså Innan man lyckats spendera dem på prylar och annat onödigt ;-)

Detta var fem tips, ihoptänkta en tisdag eftermiddag. Gillar du dem? Har du bättre tips än bloggaren?

Läs också:
Skaffa extra inkomster med blogg (websimon)
Studielån - borde jag betala av mer?
Jag vill inte vinna en miljon på Lotto

5 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket bra tips! Grunden till allt när det gäller privatekonomin är disciplin och detta odlar man bäst genom god planering. Kolla också mina tips under http://www.wealthcreatingsite.com

john sa...

Bra "Basic" spartips!

Ett tips från mig är att spara direkt när lönen kommer OCH spara undan de pengar som är över vid slutet av månaden. Det är lätt att bränna de sista slantarna på onödiga saker men har man disiplin så brukar det gå att lägga undan några sista hundralappar i slutet av månaden.



Off Topic: I "Min Portfölj" har du skrivit H6M, jag antar att det skall stå H&M =)

Mvh //Ekonomisk Trygghet

inte miljonär än sa...

Anonym: tack för det!

John: Ja det är snyggt om man kan dubbelspara ;-) Det är en sak jag själv knappast klarar av och jag försöker istället lägga så mycket jag kan i början av månaden...

H6M är ju Sveriges hetaste börsbolag!!! Näää, jag har bara skrivit fel, tack för tipset!

J sa...

Råd så goda som några! Speciellt "tiondet" till sparbössan kan jag pusha för, wibble-kontot är ingen dum idé.

Stefan sa...

Jag rekommenderar starkt att man använder spenderat.se för att få stenkoll på varenda krona. På så vis blir det otroligt överskådligt att se exakt var man lägger sina pengar.