Börsen och valet ~ Mot miljonen

fredag 17 september 2010

Börsen och valet

Ikväll bänkar jag mig framför dumburken och skall titta på slutdebatten och ta mig en sista funderare inför valet på söndag.

Mitt eget val av parti grundar sig till stor del i de ekonomiska frågorna men för mig är även miljöfrågorna mycket viktiga och därför blir de senaste årens blockpolitik en komplicerande faktor. Det känns mycket svårsmält att rösta på en regering där en medspelare verkar avsky all form av innovation, entreprenörskap och egenföretagande.

Anders Borg och bloggen
Satt och funderade på en rätt märklig sak häromdagen efter en lång arbetsdag på väg hem med bussen. Antar att man inte skall fundera alltför mycket efter långa arbetsdagar men det tycks ändå bli så ibland. Tanken som slog mig var vad Anders Borg hade tyckt om denna blogg och de tankar som ibland poppar upp här. Hade han gillat mina aversioner mot storbanker och deras mindre trevliga arbetssätt eller mina funderingar kring konjunkturer? Antagligen hade han tyckt att det var ganska naiva och okunniga inlägg av ännu en ekonomibloggare eller så kanske han hade hållit med då han själv verkar tycka att bankerna borde skärpa till sig lite. Jag vet inte och kommer inte fundera mer över det direkt...

I alla fall tycker jag att han och regeringen har lyckats göra ett bra jobb med Sveriges ekonomi under tuffa år. Jag gillar också att få mer pengar i plånboken när jag jobbar för att kunna spara mer och styra över min framtid i högre grad.

Valutgång och Börsklimat
Jag tror också att börsen kommer att vara stabilare om alliansen vinner valet. Det kan nog bli lite gungigt om vi får ett regeringsskifte. Men om man skall vara ärlig så innebär det kanske mer en möjlighet för investeraren om letar lite billigare priser.

I alla fall är det med stor spänning jag ser fram emot att få reda på resultatet på söndag kväll.

Inga kommentarer: