Avanza Bank – Bra bank, bra aktie? ~ Mot miljonen

måndag 13 september 2010

Avanza Bank – Bra bank, bra aktie?

Jag är kund hos Avanza och har tidigare även varit aktieägare. Kan det vara intressant att bli aktieägare igen?

Gillar att vara kund hos banken och tycker att sajten fungerar bra, servicen är kanon och bolaget har en bra ägare i S Hagströmer, Öresund och några andra. Nu kan man ändå fråga sig om detta är tiden att köpa aktier i Avanza då det senaste året inneburit en kraftig uppgång från ca: 80kr/aktie till ca: 224 kr/aktie idag. Man får en känsla av att tåget lämnat stationen och att man inte borde göra hoppet efter den sista vagnen då man lika gärna kan hamna på rälsen som på tågvagnen. Kanske är det lika bra att invänta nästa tåg? För att ändå undersöka möjligheterna kommer här en liten historisk tillbakablick på de enligt mig viktiga fundamentala nyckeltalen Avkastning på eget kapital (ROE), owner earnings, Kurs/Ek, historisk direktavkastning. Jag låter helt enkelt mina funderingar bollas mot lite beräkningar.

Nyckeltalen Avanza de senaste 5 åren


Positivt med Avanza utifrån min tolkning av siffrorna ovan är en fin och mycket stabil ROE på 30-45%, en positiv utveckling av ägarvinster (owner earnings) utifrån ett femårsperspektiv, positiv utveckling av utdelningarna som också korrelerar mot vinsten för bolaget.

Negativt är soliditeten som är mycket låg. Jag antar att det har att göra med Avanzas utlåningsverksamhet eller något liknande men är själv osäker på vad detta kan bero på, någon som vet? Det är också mycket svårt att långsiktigt värdera bolaget då det är först de senaste åren som en ordentlig tillväxt har tagit rakertfart. Ingen stabil utveckling som går att räkna ut verkligt värde på. Snarare en raketfärd vissa år.

Medelvärdet för tillväxten på ägarvinsterna blir cirka 23% på dessa fem år. Avanza tjänar ju mycket pengar på börsoroligheter och en stabil och lugnare börs gynnar väl knappast bolaget. Frågan är om det är detta som väntar oss den närmsta tiden? Dock har de även andra inkomstkällor än bara courtage som pensionssparare och kapitalförsäkringar.

Om man skulle göra en DCF beräkning på bolaget och sätter en tillväxt på OE till 15% årligen istället för 23% (för att vara försiktig) och diskonteringsräntan 9% så får man nuvärdet till cirka 280 kronor. Jag vill dock verkligen vidhålla att detta MÅSTE tas med en nypa salt då det är svårt att lita på siffrorna i detta tillväxtbolag. Detta skulle i så fall innebära en margin of safety på ca: 19%. Kanske i minsta laget?

Själv skulle jag önska att jag hade hållt kvar vid mitt innehav lite längre än vad jag gjorde. Men det är noll mening med att gråta över spilld mjölk och konstatera att man möjligtvis har missat tåget, för den här gången. Men Avanza förtjänar definitivt en plats på min bevakningslista för kommande investeringar. Just nu är aktien lite för dyr, tror jag.... Vad tror ni?

Läs också:
Första inköpet på länge
Räkna på Discounted Cash Flow - Excelark

5 kommentarer:

Zed's Dead sa...

Är själv aktieägare och en nackdel är ju att man inte kan köpa den i en KF.
En annan är som du säger att den är dyr, är detta ett sånt tillfälle när man ska betala extra för kvalitet? Vet inte.

Däremot passade jag på att öka i öresund vid dippen efter HQ och då fick jag en del Avanza för rabatt!

J sa...

Jag håller mig borta ifrån bank och finans så avanza är inte något som ligger på mitt bord. Är dock nöjd kund. =)

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Jo den är ju lite dyr, just därför hoppade man på tåget som stannade på andra perrongen; Öresund!

inte miljonär än sa...

Zed: Ja det är ett sådant där läge där man funderar på om det är värt att köpa kvalitet, håller med. Känslan i magen som finns just nu är att vänta när både pris och innehåll ligger på en bra nivå...

Magnus: Det tåget missade jag först, Men kanske hinner jag, måste bara köpa kaffe först ;-)

40procent 20år sa...

Det har funnit några utmärkta aktier som man hela tiden undrar varför man inte köpte vid nedgången? Varje gång jag tänker på det så får jag ångest!

Avanza är en sån aktie!

PS: Tycker också att den har blivit lite dyrt och därför jag gjorde som ZED & Magnus/Dollarkursen, köpte mer Öresund istället för AVA!