Passiva inkomster - lite extra i fickan ~ Mot miljonen

måndag 30 augusti 2010

Passiva inkomster - lite extra i fickan

Visserligen har jag svårt för ordet passiva inkomster då dessa ofta visar sig kräva en del jobb. Men nu kallas det ju så på nätet så jag kör på det. Tänkte skriva några rader om saken här i detta inlägg.

Under sommaren tog jag det lugnt med utvecklingen av min mattesajt och satt under några sommarkvällar och gjorde ett gäng sajter med reklam på. Jag beskrev det hela, som vanligt, här på bloggen i serien studiesökmotor (1,2,3) och sedan har själva studien fortsatt på websimon i det här inlägget. Mycket i de inläggen handlade om svårigheterna att sökmotoroptimera en sajt bra och mitt icke närvarande tålamod som krävs för att lyckas.

Men efter mycket om och men har det hela gjort att jag ökat min lilla lilla månadspeng från nätet en aning. Det är kul att det går även om det rör sig om små summor och vissa sajter om försäkringar hoppar upp och ned i serpen som en jojo från vecka till vecka. Men de skulle knappaste få mig att överleva om jag inte flyttar ut i ett tält i skogen och käkar granknoppar, rötter och mygg och lever som en modern robinson cruse fast i ett iskallt sverige utan en trevlig strand med kokosnötter.... Detta är dock inte aktuellt för en person som gillar ett gott glas rött i soffan fredag kväll.

Men jag kan ändå fascineras av att det med slit och inhämtande av mycket nya kunskaper faktiskt går att lyckas.

Även om det är i liten skala. Om det är 50 kronor första månaden när man börjar så är det ju lätt att ge upp. Men fortsätter man och utökar med 50 kronor till nästa månad så har man ändå dubblat intäkterna. Sedan är det bara att fortsätta, lära sig mer och förhoppningsvis bli så duktig på det hela att man en dag med lätthet utökar sin intäkter. Men jag är inte där ännu på långa vägar... Det finns så mycket att lära sig på området.

Läs också:
Passiv inkomst - en möjlighet?
Kreativt flow

2 kommentarer:

J sa...

Hahaha sjukt drygt att käka mygg, de mättar sådär de rackarna. ;)

Jag har nu faktiskt lyckats komma upp i nivåer som gör en reell skillnad i min ekonomi. Nu är jag ju student och lyfter drygt 8k/månad så det krävs ju inte särskilt mycket för att påverka situationen. Men det är som du säger fascinerande att man kan omvandla sitt skrivande och informationssammanställande (heter det så?) till pengar.

Och jag kan säga att de flesta av mina siter numera är helt automatiserade och passiva.

inte miljonär än sa...

Ja myggen är nog inget för en gourmet :-) Iofs såg jag något program för ett tag sedan där dom åt flugor vilket väl är ganska likvärdigt, haha

Ja det är verkligen kul när man väl lyckas även om det går väldigt mycket upp och ned för min egen del. Inget stabilt kassaflöde hos mig ännu :-( Men jag tror ändå på att om jag kämpar på och lär mig mer hela tiden så kommer det att ge sig...