Nybörjare på aktier - Bra tips på vägen! ~ Mot miljonen

onsdag 18 augusti 2010

Nybörjare på aktier - Bra tips på vägen!

4020 skriver idag ett inlägg som han kallar för aktieskolan med tillägget "förvalta ditt kapital själv". Jag blev mycket glad när jag såg inlägget.

Glädjen berodde inte bara på att det länkades till många inlägg som jag själv skrivit för att hjälpa andra med att förstå aktievärdering och fundamental analys. Det berodde mest på formuleringen "förvalta ditt kapital själv". Som många vet som följt den här bloggen så har jag en del aversioner inombords gentemot storbanker och de så kallade analytikerna (som man liksom aldrig får ett verkligt ansikte och namn på). Jag tror att många, om man verkligen tog tag i det, skulle kunna förvalta sitt kapital bättre själva. Dessutom skulle man slippa höga avgifter på diverse olika "strukturerade produkter" och fonder. Eller hur känns det att betala en halv miljon i avgifter efter 25 år på en pensionsfond som du sparat dina pengar på?

Nybörjare på aktier - Förvalta ditt kapital själv!

Själv involverade jag mig i investerarvärlden på internet för några år sedan och startade till slut upp en egen blogg om att bygga passiva inkomster och att investera klokt och långsiktigt i aktier. Om jag inte hade hittat in i bloggvärlden hade jag nog fortfarande köpt aktier eller fonder på rekommendation från rådgivare som slickar sig om munnen när jag köper en ny strukturerad produkt.

Är du nybörjare på aktier? Några råd:

Eftersom det kan hända att du faktiskt är nybörjare på aktier och att du söker hjälp och stöttning att komma igång så skulle jag vilja skicka med några ord på vägen som jag själv önskat ha haft när jag började:
  • Välj en bra internetbank: Själv hade jag mitt innehav länge på Nordea utan att känna till att det fanns bättre, billigare och smidigare bankalternativ. Jag kan varmt rekommendera Avanza som värd för dina pengar! Superbra service och billiga avgifter. Andra använder nordnet och aktieinvest och verkar vara nöjda med det. Själv gillar jag verkligen Avanza. Helt enkelt, undvik storbankerna! Besök Avanza, att starta konto är gratis :-)
  • Missa inte kapitalförsäkringen: Idag är det absolut smidigaste alternativet som sparkonto kapitalförsäkringen. Enklare skatteredovisning (dvs ingen), lägre skatt och ändå samma investeringsmöjligheter.
  • Investera långsiktigt i bra bolag: Jag vet att många gillar daytrading eller swingtrading men detta är inget för mig. Jag gillar att investera i fantastiska bolag som ökar mer och mer och delar ut bra. Då behöver jag inte vara orolig för tillfälliga dippar, det blir istället ett köptillfälle. Läs gärna mer om fundamental analys på min systersajt Aktiekunskap.nu
Detta var några tips från denna bloggare. Om du har fler frågor är du alltid välkommen att kontakta mig!

Läs också:
Börja spara nu - inte sedan
Passiv inkomst - en möjlighet?
Tiden som investering

4 kommentarer:

J sa...

Bra inlägg, jag gillart! Visst är bloggosfären, så länge man kan sovra lite, en alldeles underbar källa till gemenskap, information, tips och rikedom. Att investera i egen kunskap och inte lita blint på banker och analytiker är också ett viktigt budskap som tåls att upprepas om och om och om igen.

john sa...

Håller med, att investera på egen hand är mycker roligare också för den delen eftersom resultatet ligger i ens egna händer.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

inte miljonär än sa...

J: Håller med dig om att bloggosfären är en grym källa till lärdom, men mest ger den ju om man själv vågar slänga sig in i denna gemenskap, fråga, diskutera och gör den mer levande - precis som du gör! :-)

John: Det är mycket mer tillfredsställande att lyckas investera bra själv och ta kontroll över sin egen finansiella situation än att förlita sig på andra. Det är i alla fall en stark drivkraft för mig själv.

Herr K sa...

Utan bloggosfären hade jag nog tillhört den stora fårskocken som går till banken och betalar dyra pengar för tjänster som ingen förstår sig på :)

Jag blev lite smått illamående när jag var inne på Nordea igår och såg texten "STRUKTURERADE PRODUKTER" på deras skärmar...

Samma sak när jag sen var inne på Swedbank och de ville erbjuda kapitalförvaltning av olika slag. Sug min, tänkte jag.