När är en aktie högt eller lågt värderad? ~ Mot miljonen

onsdag 4 augusti 2010

När är en aktie högt eller lågt värderad?

Jag tycker att man läser varenda dag i diverse analyser från "analytikerna" att ett företag är antingen högt eller lågt värderat på marknaden. Men när är ett företag högt eller lågt värderat egentligen?

Nu är det som så att jag inte lägger så stor vikt (kanske ingen) vid av de så kallade analytikerna anser om värdering av företag. Det är inte direkt att de i artiklarna redovisar på vilket vis de rent matematiskt har beräknat detta värde utan det verkar mest vara en känsla som de vill förmedla eller? Kanske har de suttit och räknat på det men tänker att vi läsare inte är intresserade av att se och granska dessa beräkningar?

Eller så är det som så att deras egentliga metod är känslornas vägledning och att de utgår ifrån hur det tidigare har gått för aktien och anser då att "det borde gå lite bättre" eller "nu har det väl gått för bra ett tag så nu måste den ner". Jag vet inte och tror väl egentligen inte att det är så.

Fundamentan vinner alltid i längden
I vilket fall som helst visar det ju sig allt som oftast att det är det fundamentala värdet som gäller son den viktigaste vägledningen i längden om man är långsiktig. Köp fantastiska aktier med en viss margin of safety eller ett ok pris som Mr Buffet kanske hade uttryckt det. Om jag förstår geniet rätt vill säga.

Jag efterlyser helt enkelt bra förklaringar, inklusive beräkningar, om varför ett bolag är lågt värderat eller högt värderat. Då kanske jag skulle ta mig mer tid att läsa analyserna från tidningarnas analytiker.

Slutligen så vore det riktigt intressant att läsa i kommentarerna hur ni läsare beräknar om ett företag är högt eller lågt värderat utifrån den aktuella aktiekursen. Hur gör ni era beräkningar för räkna ut ett värde på bolaget? Jag tycker att den diskussionen är intressant och vill gärna lära mig mer om det själv.. ;-)

Läs också:
P/S - talet
P/E - talet
Substansvärdet för aktier
Soliditet

2 kommentarer:

svenskmillionaire sa...

Enig! Jag skulle också väldigt gärna se hur man gör beräkningarna! Men det verkar vara yrkeshemligheter som inte avslöjas...

inte miljonär än sa...

Ja visst är det märkligt!

Oftast så nämner man endast om vinsten har höjts eller sänkts och ibland P/E eller utdelningar.

Sedan är det mer praktiska ting som om försäljningen kommer gå bättre eller inte. Att uppskatta en värdering av företaget ger man sällan något utrymme!