Länktips om aktier en söndag kväll ~ Mot miljonen

söndag 15 augusti 2010

Länktips om aktier en söndag kväll

Jag har varit ute och sprungit. Något jag märker är att en springtur får hjärnan att snurra runt på alla möjliga konstiga saker men att vissa saker också lägger sig på sin rätta plats i hjärnsynapsernas alla vindlande gångar. Skönt!

Den här gången snurrade hjärnan runt kring investeringar och olika ekonomiska begrepp och även om jag inte tänkt skriva om det nu så kommer det säkerligen bli rätt mycket inlägg om detta under hösten inser jag. MEN, det var inte det som rubriken här ovan handlade om utan om lite länktips jag skulle vilja dela med mig av till bloggens läsare.

Lite nya ekonomibloggar
Det poppar upp lite ekonomibloggar till höger och vänster lite då och då. Jag brukar oftast följa de flesta. Här är två som kanske inte är nyast (dom har jag väl inte upptäck ännu..) men som jag börjat följa den senaste tiden:
SebbeMax investerings dagbok
Riskminimeraren
, har funnits länge men för mig är riskminimeraren ny :-)
Kanske har du en ekonomiblogg som är ny och vill finnas med här, skriv då i din adress i kommentarerna bara!

Finlands SCA? - UPM Kymmene
Jag har läst två inlägg den senaste tiden om den finska papperstillverkaren UPM Kymmene som rapporterade för ett tag sedan. För mig är detta bolag en ny bekantskap så vill du lära dig mer rekommenderas:
Grenfeldt - Upm Kymmene
Stockman - Lite finsk sisu

Courtage och kostnader
Ekonomisk trygghet skrev för ett tag sedan bra om att courtage äter upp vinsterna vid lågvolymhandel vilket jag tycker är viktigt att ha i bakhuvudet när man börjar att handla med aktier. Själv skrev jag i november förra året om ungefär samma sak efter att ha gjort lite beräkningar kring fondavgifter och courtage och spreadar. Numera köper jag inte gärna poster under 10 000 om jag köper en aktie.

Trögfattarförenings årsmöte - kastar sten i glashus
Slutligen kastar jag som ekonomiintresserad sten i glashus och tycker att ni skall kolla på det här gamla videoklippet från galenskaparna och after shave. Trögfattarförenings årsmöte...


Om ni nu mot all förmodan har kommit så här långt så har även jag skrivit några inlägg den senaste tiden:

Inga kommentarer: