Konjunkturen Augusti 2010 ~ Mot miljonen

måndag 9 augusti 2010

Konjunkturen Augusti 2010

Jag tycker att det brukar vara intressant att fundera på konjunkturen någon gång i kvartalet och i alla fall fundera på hur vi ligger till i ett 20-årsperspektiv.

Här nedan presenterar jag ett diagram på konjunkturkurvan sedan 1990 fram till juli 2010. Den röda kurvan är konjunkturindex. De gröna, lila och mintgröna(?) linjerna är alla räta linjer med lutningen 1,11, dvs linjer som visar en värdeökning på 11% per år. Anledningen till att de finns är för att det är lite skoj att ta med dem och fundera på om den gamla devisen att börsen i snitt över åren stiger med 11%. Själv tar jag det dock inte som en sanning på något vis. Här är diagrammet i alla fall: (Klicka för större bild)

Konjunkturindex i högform

Börsen har ju den senaste månaden gått relativt starkt och greklandsdippen från i våras är nu nästan upphämtad. Konjunkturindexet har även det visat att svensken och de svenska företagen är positiva och låg under juli månad på 111,3. Enligt min mening är det fortfarande ganska högt och kanske snarare skall tolkas som att det fortfarande finns dippar kvar framåt?

Jag ligger i alla fall fortfarande med en stor del av mina pengar i likvida medel och avvaktar. Om jag gör en investering framåt så kommer det att bli i stabila och bra företag med en långsiktig bakgrund att tjäna pengar och dela ut stabilt. Som vanligt håller jag koll på H&M, Clas Ohlsson, Ratos, Avanza och Tele2...

Läs också:
Historisk börsutveckling
ROE - Hur går det med lönsamheten?
Tvärstopp på börsen

3 kommentarer:

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Jag tycker du ska pumpa lite likvid till H&M! Köp H&M så du har 5% likvid kvar! :)

inte miljonär än sa...

Magnus: Satt i helgen och gjorde en kassaflödesanalys ordentligt på H&M genom att gå igenom "owner earnings" de senaste 10 år i excel och man kan bara säga en sak. Det är ett fantastiskt lett bolag! Helt otroligt stabila siffror faktiskt.

Så, ja, om likviden skall användas kommer i alla fall en del gå till hm.. :-)

svenskmillionaire sa...

De bolagen som du håller koll på är, som jag ser det, mycket bra bolag. Hög direktavkastning och bra utveckling.