Investera i Silver? ~ Mot miljonen

fredag 13 augusti 2010

Investera i Silver?

Läser på bloggen/ädelmetallsajten GuldSilver.info att vi eventuellt (det är ju delvis en spekulation) kan stå inför en silverbrist med stigande priser som följd. Jag funderar på om man borde investera i silver på något vis?

Är precis hemkommen efter en tjänsteresa till en stad mitt på västgötaslätten och slappnar av med en oppiggårds golden ale med ena katten liggandes mellan mig och tangentbordet. Har precis gått igenom mitt exceldokument över privatekonomin och ännu en fredag funderat på hur jag kan få hjulet att kanske snurra lite snabbare mot målet. Den här gången snurrade både hjulet och tankarna in på silvermynt, silvertackor, och andra silverinvesteringar efter att jag läst inlägget som jag länkar till ovan. jag funderar helt enkelt på om jag skall våga mig på något för mig helt nytt?

Aktier och silver

Jag har hållt mig på min kant ganska länge. Och det innebär att vara värdeinvesterare i aktier och ha vissa tillgångar i indexfonder som jag köper/säljer i konjunkturernas vågdalar. Men det är ganska svårt att hålla sig undan alla ädelmetallsälskare runtomkring ekonomibloggosfären och visst lockar det delvis att investera i silver som silvertackor och dylikt. Dock ligger det definitivt utanför vad jag kan och har kraft att sätta mig in i. I nuläget begränsas min ädelmetallsamling till en extremt liten kopparsamling från Grenfeldts koppargruvan. Att eventuellt köpa silver har jag inte börjat fundera på förrän den senaste tiden.

Investera i silver och tjäna-pengar-genen

Dock blir man ändå lite sugen att komplettera kopparmynten med lite silver. Om vi nu står inför en höjning av priserna så suger det förstås också i tjäna-pengar-genen inom mig. Om man har som mål att bli rik/ekonomiskt oberoende (som jag har) så är det nog inte fel att diversifiera intäktsmöjligheterna en aning. Visst ger sparande, gnetande, investerande, hemsideskapande och alla andra aktiviteter jag håller på med en hel del positivt personligt kassaflöde. Men eftersom jag inte nått det första målet ännu är jag öppen att lära mig mer om och prova även andra sätt att tjäna pengar. Silverinvesteringar är en av dem som jag faktiskt kan tänka mig så småningom att prova på.

Så vem vet, kanske även jag snart vågar mig på att köpa silver?

Titta gärna in på:
Sälja silver
Guldsilver.info
Platina
ädelmetallpriser

7 kommentarer:

J sa...

Det tycker jag, har själv köpt 3 oz senaste veckan. =)

inte miljonär än sa...

Jo jag måste säga att det har legat långt inne att ens börja att fundera på att investera i ädelmetaller som silver eller koppar. Men intresset har ju väckts måste jag säga, mycket beroende på bloggkollegor som gillar det väldigt mycket.

Sedan är väl nästa steg i alla fall för mig att försöka lära mig mer om dessa typer av investeringar för att undvika så mycket misstag som möjligt...

Anonym sa...

Trist med uppenbara reklaminlägg i bloggen.

inte miljonär än sa...

Hej Anonym!

Synd att du tycker att det är ett uppenbart reklaminlägg. Inlägget skrevs efter att jag diskuterat en hel del om ädelmetaller/siliver som investering med bloggaren som gjort informationssajterna om ädelmetaller och som är mycket duktig på detta område. Jag har tidigare varit ganska ointresserad av ädelmetaller men blivit inspirerad av denne person. Visserligen länkar jag gärna till honom men inlägget grundade sig framförallt i mitt egna intresse.

Men om jag skall vara självkritisk kan jag säga att jag borde nog varit tydligare med detta! :-)

J sa...

Trist med anonyma surdegar i kommentarsfältet...

Chris sa...

Har det blivit någon silver investering eller?

inte miljonär än sa...

Hej Chris!

Nej det blev aldrig så i slutändan. Börsen har gått bra och jag har valt att stanna på den och vänta med silvret ;-)

Bra forum du länkar till! ;-)