I väntan på vadå? ~ Mot miljonen

torsdag 26 augusti 2010

I väntan på vadå?

Har haft huvudet djupt nedstucket i studiebänken den senaste tiden på området aktier. Jag har inte haft tid att investera "på riktigt", snart måste det bli ändring på det.

Det har varit så fantastiskt intressant att lära sig mer om kassaflödesanalys (nördvarning!) den senaste tiden att jag slukat tre böcker och läst ett otal blogginlägg om saken. Under tiden har visst börsen gått lite upp och lite ner. Någon lovar en uppgång och swedbanks analytiker menar att det inte blir en dubbeldipp. Om det är samma analytiker som tipsade om baltikums möjligheter så blir det nog i och för sig en dubbeldipp... Men i alla fall har jag tittat allt mindre på börsens skvalpningar den senaste tiden på jakt efter att lära mig att värdera företag på ett klokt sätt. Nu känner jag ändå i kroppen och i de överhettade hjärncellerna att det börjar bli dags att hitta lite nya aktier att analysera och förhoppningsvis investera i.

Det är ju detta som är målet med att fördjupa sig i värdeinvesterande. Kunskapen öppnar upp möjligheter att i lugn och ro kunna ta bra beslut (förhoppningsvis) som man känner är välgrundade. Det skall därför bli kul att se om man kan omsätta sina kunskaper i att hitta långsiktigt bra aktier. Det vete tusan, det kanske tom med blir ett inköp under slutet av veckan. H&M lockar och jag tror att jag närmar mig köpet där.

Läs också
Substansvärdet för aktier
Konjunkturen Augusti 2010

4 kommentarer:

Den Anonyme Fundamentalisten sa...

Får man fråga namnet på de böcker du förkovrat dig i?

Jollen sa...

Forkovrat är ett bra ordval måste jag säga:)

Pontus Lindqvist sa...

Skulle också gärna veta vilka böcker du rekommenderar kring detta!

inte miljonär än sa...

Hej alla, jag har den senaste tiden läst följande böcker:

"Margin of Safety" (Seth E. Klarman)
Denna bok handlar framförallt om Grahams idéer om inställningen/aktiestrategin att köpa undervärderade bolag för att få en margin of safety. Kolla mitt inlägg om detta för en intressant länk. :-)


"The warren buffet way" (Robert G. Hagstrom) Denna tar ett helhetsperspektiv på idéerna och strategierna som finansgeniet använder sig av. Bland annat tar han ganska ordentligt upp hur man beräknar OE + diskonterar kassaflöde. Dock tycker jag inte att han förklarar matematiken tillräckligt ingående så där fick jag söka vidare på nätet på lämpliga blogginlägg/artiklar/uppsatser om diskonterat kassaflöde. Boken är dock hästlängder bättre än Per H börjessons bok om Buffet som känns rätt meningslös om man verkligen vill förstå idéerna bakom.

Jag återkommer också ofta till en gammal bok från 70-talet som jag har hemma som heter "aktiekunskap", kommer inte ihåg författaren men jag tror knappast att den finns i handeln längre. Dock är det alltid bra att ha en slags uppslagsbok kring fundamental analys hemma. Vissa saker har ju varit desamma i hundra år...

Jag kan återkomma vid ett senare tillfälle med länkar på nätet till bra kunskapsresurser..